Bruk av BI for å effektivisere dine kunders betalingsmønstre

Både som privat- og bedriftskunde har man i dag mange valgmuligheter når det gjelder i hvilken kanal man ønsker å motta sine faktura. I de fleste tilfeller ser man nå at kundene i størst mulig grad ønsker seg faktura på digitale kanaler som e-post, efaktura 1.0, efaktura 2.0, Vipps, Avtalegiro, Digipost og EHF. I noen tilfeller ønsker også kunden å motta sine fakturaer på papir – men graden av dette er synkende.

Men i hvilken grad måler hver enkelt bedrift effektiviteten av hver enkelt kanal?

Det er viktig for hver enkelt bedrift å stille seg følgende spørsmål:

  • Hvilken kanal tilbyr enklest og raskest betaling innenfor enkelte markedssegment?
  • Hvordan få økt likviditet gjennom riktig bruk av distribusjonskanal?
  • Hvordan bruke digitale kanaler for å yte bedre kundeservice, eller oppnå ytterligere verdi for bedriften og kunden igjennom mersalg;
  •  og tilby andre tjenester som finansiering, utsettelse eller enkle kundetjenester?

Kort fortalt:
Informasjon om hvilken kommunikasjonstype som treffer kunde i korrekt distribusjonskanal og sikrer rask betaling før eller på forfall, gir svært positiv effekt for våre kunder.

Som leverandør av hele order-to-cash prosessen har Fair Group AS dratt alle relevante data fra distribusjon- og innfordringsprosessen inn i vårt datavarehus i skyen, og kan tilby visualiserte analyser av hvilken kanal som er mest effektiv for å sikre betalinger. Fair samarbeider med konsulentselskapet Acuit AS, og bruker Microsoft PowerBI til å skape analyser og rapporter.

Daglig leder og Senior BI-konsulent i Acuit AS, Erik Flateby sier følgende;

 «Fair sitter på store mengder data om kundenes betalingsatferd i hele verdikjeden, og ikke minst effektiviteten av hver enkelt betalingskanal. Ved å kunne analysere, tolke og utnytte denne mengden data får hver enkelt bedrift en unik kunnskap om sin kundemasse og betalingsatferd. Dette gir et umiddelbart konkurransefortrinn som bare blir sterkere over tid.»

Eksempel 1 viser betalingsgrad på hver enkelt kanal for tre selskap innen forfallsdato.

Eksempel 2 viser betalingsgrad på forfallsdato, og avvik fra denne datoen, både før og etter forfall. Ikke minst vil man gå et godt overblikk over hvilken kanal som er minst effektiv for å få kunden til å betale.

Som kunde av Fair gir vi deg mulighet til å enkelt få full oversikt og kontroll over hele betalingsstrømmen; hvor ditt firma er mest mulig effektive i sin utsendelse av faktura og hvilken kanal som er mest effektiv vurdert opp mot kostnad.

Benytter man flere datakilder, som eksempelvis ditt firmas interne kostnader eller splitter på spesifikke kundesegment, kan man gjennomføre kompliserte analyser, med gode resultater på en enkel måte.

For din bedrift vil vi kunne oppnå mer effektiv distribusjon, optimaliserte distribusjonskanaler og en høyere andel innbetalinger – på et tidligere tidspunkt.

 

Marius Gylseth, CDO, Fair Group AS