Fair lanserer enklere betaling sammen med Vipps

Vipps har lenge jobbet med en løsning for å gjøre det enklere for betalere å gjøre opp inkassosakene sine. Løsningen var klar for ikke lenge siden, og i går lanserete Fair Collection som første innfordringsselskap løsningen for sine kunder. Dette vil gjøre innfordringskostnadene lavere, og det kommer de som skylder penger til gode gjennom lavere gebyrer og salærer. Det vil også bli enklere å følge med på om en faktura er betalt eller ikke, og mest sannsynlig redusere antall saker til inkasso.

«I går, 6.2.2020 gikk våre første brev ut via Vipps sitt API for innfordring. Fair Collection er første innfordringsselskap som har koblet seg opp på løsningen direkte mot Vipps. For oss er det viktig at de som skylder penger kan gjøre opp på en så enkel måte som mulig, og vi er glade for at Vipps nå har lansert løsningen. Som fakturadistributør har vi lenge vært koblet opp mot eFaktura, men vi ser klare fordeler ved å sende dette direkte inn i Vipps sitt nettverk. Løsningen til Vipps vil medføre at flere kommer til å betale regningene sine tidligere, og at vi kan kommunisere bedre med de som skylder penger. Vipps viser stor vilje til å utvikle tjenesten til det beste for sine brukere, og vi tror at vi gjennom deres løsning vil kunne hjelpe de som skylder penger til å betale tidligere.

På sikt håper vi at Vipps vil tilgjengeliggjøre fakturakopi, link til portaler og chatløsninger. Når kunden først er logget inn i Vipps, kan vi med sikkerhet vite hvem personen er, og kan således tilby alle våre kundeservicefunksjoner gjennom et API til appen.

Vi synes det er gledelig at vi nå får mulighet til å sende ut inkassobrev via eFaktura. Det var en smal sak å koble seg opp på API’et til Vipps, og fra vi fikk beskjed om at løsningen var på plass brukte vi kun noen timer på å gå live. Som fakturadistributør ser vi at betalingsgraden på eFaktura er vesentlig høyere enn på både digipost og postale utsendelser. I noen tilfeller ser vi at det er opp mot 20% poeng forskjell i betalingsgrad mellom eFaktura og postale utsendelser»  sier Marius Gylseth, CDO i Fair Group.

Gjennom løsningen vil også kravet sendes i alle kanaler hvor eFaktura sendes i dag, noe som gir flere fordeler:

  • En eFaktura er ferdig utfylt, og kan godkjennes med ett tastetrykk i nettbanken
  • For å få tilgang til brevet må mottaker logge seg inn med BankID. Dette gjør at vi med sikkerhet vet om brevet er kommet frem, og om det er lest
  • Brevet som sendes fra Fair vil ha linker til alle våre kundeservicefunksjoner, og mottaker kan selv finne løsningen som passer best på tidspunkt for mottak. Enten kravet betales direkte, man ønsker utsettelse eller avdragsordninger
  • Det er mulig å gjøre endringer i henhold til egne ønsker, både i forhold til betalingsdato og beløp som skal betales

Fair har lenge etterlyst bedre betalingsløsninger for krav som er forfalt. Som et teknologifokusert innfordringsselskap har vi lenge snakket om at det er et paradoks at jo senere man betaler, jo mindre digital kan du være. Dette er en endring som gjør at det blir enklere og mer smidig for folk å gjøre opp gjelden sin avslutter Gylseth.

Det er flott at inkassoselskaper gjør det enkelt å betale regningene sine i Vipps. Fair har gitt oss mange verdifulle innspill som vi tar med oss når vi skal gjøre det enda enklere for brukerne våre i fremtiden, sier Jonathan Mylvaganam, produktsjef for Regninger i Vipps.

Samarbeidet mellom Vipps og Fair går langt tilbake i tid, og begge selskap har verdier som overlapper godt. Våre merkevarer er sterke innenfor betalingssegmentet, og både Vipps og Fair er opptatt av gode, enkle og digitale teknologiske løsninger. Det er også viktig for begge selskap at brukerne opplever at vi vil deres beste og at vi er rettferdige i alt vi gjør. Sammen blir vi bedre, og kan tilby både kundene og brukerne bedre løsninger sier Rune Heimstad, CEO i Fair Group.