Mobil betalingsløsning kan spare tannhelsen for 100 millioner kroner

På Finansavisen sine sider kan du i dag lese om at Optin Bank, Bambora og Fair Group inngår samarbeid med Opus Systemer om forenklet betaling for hele tannhelsebransjen.

Opus Systemer har en markedsandel på 96% av alle norske tannhelseklinikker og disse har en omsetning på ca 20 milliarder i året for sine kunder.

«Betalingsløsningene som markedet leverer i dag er ikke forenelig med den innovasjonstakten vi i Opus ønsker» sier daglig leder i Opus Systemer, Lasse Moe.

Med eksperter innenfor tannhelsesektoren i teamet, har Opus, Optin Bank, Bambora og Fair Group utviklet en fleksibel og sikker betalingsløsning som dekker alle operasjonelle, regnskapsmessige og finansielle krav hos klinikkene. Hele prosessen er hensyntatt. Det ønsker å utfordre en etablert bransje og tilby betalingsløsninger tilpasset dagens krav fra både klinikk og pasient. I tillegg til å være enkel å bruke for både klinikkene og pasientene, så støtter løsningen blant annet EHF fakturaer, OCR, krav til håndtering av sensitive data, rapportering og eksport funksjonalitet, og selvfølgelig korrekt regnskapsføring.

«Med OptinPay Dental lanserer vi vår første sektorspesifikke betalingsløsning, med meget god funksjonalitet både for klinikken, men spesielt for pasienten. Løsningen er integrert i Opus Dental og krever ingen ytterligere kostnad eller opplæring av personell. Pasienten kan betale hjemme etter besøket hos klinikken og velge den betalingsformen som passer best, uten å måtte involvere andre i prosessen.» sier daglig leder i Optin Bank, Harald Dahl-Pedersen

«Vi ser på dette som en veldig god start på et spennende samarbeid. Sammen med Optin Bank og Fair Group ønsker vi å forbedre og forenkle hverdagen for tannlegene, samtidig som de kan spare kostnader» sier Managing Director  i Bambora Nordics, Peter Nilsson.

For klinikken vil dette gi besparelser i flere ledd. Med dagens betalingsløsninger, er det både tidkrevende, ubehagelig og belastende for mange tannklinikker å følge opp reskontroen i en allerede hektisk behandlingshverdag. Med OptinPay Dental mobil betalingsløsning, kan pasienten reise seg fra behandlingsstolen og gå uten å måtte gå innom resepsjonen for å betale. Med dette frigjøres bemanning og får i tillegg automatisk lagt utestående krav over i et organisert og fair inndrivningsforløp uten å måtte foreta seg noe mer.

«Det er viktig at vi ivaretar en best mulig kundereise for pasientene. Her møter vi et bredt spekter av Norges befolking, og alle skal ivaretas på en god og trygg måte» sier daglig leder i Fair Group, Rune Heimstad.

Les artikkelen i Finansavisen her