– Fairs løsning er helt klart den beste og den enkleste jeg har jobbet med

Etter en dårlig erfaring så Sunkost seg nødt til å finne en ny samarbeidspartner på innfordring – en partner som både kunne møte deres krav til gode integrasjoner og matche deres profil ut mot kundene. Det fant de i Fair.

Med over 30 års erfaring og 106 butikker rundtom i Norge, er Sunkost landets eldste helsekostkjede og ledende i sitt marked.

I 2019 engasjerte Sunkost et etablert inkassoselskap, men det nye samarbeidet støtte raskt på problemer med integrasjonen mellom inkassoløsningen med deres ERP-system, Navision.

– Integrasjonen mot Navision kom aldri i gang, systemet var tungvint og betalinger forsvant i kommunikasjonen. I tillegg følte vi oss nedprioritert, så til slutt ble vi enige om at vi måtte finne en annen aktør, forteller Nina Bråthen Schou, senior regnskapskonsulent i Sunkost.

God kjemi

Basert på den dårlige erfaringen fra første forsøk hadde Sunkost flere krav som måtte tilfredsstilles da de på ny så seg om etter en samarbeidspartner på inkasso – og det viktigste av dem var løsningen kunne knyttes opp mot Navision.

Etter en sondering av markedet sto selskapet igjen med to aktuelle aktører, hvorav en av dem var Fair.

– Til slutt endte vi opp med å velge Fair fordi de passer vår profil bedre. Vi er ikke et kjempestort selskap, og hos Fair følte vi at tonen var litt mer personlig. Begge aktører kunne imøtekomme kravene våre, men vi fikk rett og slett bedre kjemi med Fair, forklarer Schou.

Sunkost og Fair inngikk en avtale, og i februar 2022 begynte testingen av den nye løsningen. I begynnelsen av mars var systemet oppe og gikk
for fullt.

– Vi opplever at oppstarten tok veldig kort tid. Det har vært noen barnesykdommer som vi har måttet korrigere underveis, men det som måtte
fikses ble fikset relativt raskt. Hvis det oppsto forsinkelser var det som regel grunnet flaskehalser hos oss. Alt i alt synes jeg det har gått veldig bra, sier regnskapskonsulenten.

Enkelt og oversiktlig

Nå har Sunkost en inkassoløsning som gir dem tilgang til all informasjon de trenger via deres ERP-system.

– Det er veldig kjekt å ha alt i ett system. Nå er det bare å opprette lister, sende filer, lese inn returfiler, registrere betalinger og bokføre overføringene, og vi kan gjøre alt sammen i Navision, sier Schou, og tilføyer:

– Jeg har jobbet med mange forskjellige løsninger i andre selskap, og denne løsningen til Fair er helt klart den beste og den enkleste jeg har jobbet med.

– Føler at vi blir prioritert

Schou er også svært godt fornøyd når det kommer til kommunikasjonen – både mellom selskapene og ut til kundene.

– Hos Fair føler vi at vi blir prioritert. Fair er lett tilgjengelige, og det meste vi har av spørsmål eller utfordringer løses via epost og Teams-møter, forteller Schou.

– Ut mot kundene kjører Fair mye det samme løpet som oss. Dette er store selskaper som vi har jobbet med lenge, og vi ønsker derfor ikke å være knallharde i innkrevingen. Som oftest skyldes ikke inkassokravene motvilje mot å betale, mange har bare rotet bort fakturaen. Da ønsker vi å møte kundene våre på en profesjonell og god måte, og det gjør vi med Fair.

På spørsmål om hvordan hun vil oppsummere samarbeidet med Fair så langt svarer Nina Bråthen Schou enkelt og greit:

– Jeg synes ting fungerer bra. Jeg har egentlig ingenting å utsette på noe. Alt i alt er jeg en ganske så fornøyd kunde!



Følg utviklingen i kreditt- og betalingsmarkedet

Meld deg på Fairs nyhetsbrev og få oppdateringer og nyheter om kreditt, konkurser og inkasso