
22 feb Slutt på videresending av fakturaer fra Digipost til nettbank
17. januar kunngjorde Digipost at de vil slutte å videresende fakturaer til nettbanken, som en del av deres nye Open Banking-samarbeid med Neonomics. Dette betyr at kunder må behandle fakturaene de mottar i Digipost på en annen måte for å unngå purringer og inkasso. Endringen ble innført for DNB-kunder allerede 1. februar, og vil påvirke øvrige norske banker fra og med 1. mars.
Endringene vil også påvirke kunder med inkassosaker hos Fair Collection som mottar faktura i Digipost. Disse endringene innebærer at Digipost standardiserer fakturabehandling på plattformen, uavhengig av hvilken bank du har. Når du mottar en faktura i Digipost kan du benytte deg av den innebygde betalingstjenesten. Det er en fremtidsrettet og sikker tjeneste, som tilbyr betaling fra de fleste norske banker.
Sørg for at du har riktig e-postadresse registrert i Digipost, slik at du mottar varsel om nye fakturaer.
Slik fungerer den nye Open Banking-løsningen hos Digipost
Når du har mottatt en faktura i Digipost og ikke har en aktiv avtale må du gjøre følgende:
- Åpne fakturaen og klikk på knappen “Gå videre til betaling” under overskriften “Betal faktura i Digipost”
- På neste side velger du hvilken bank du ønsker å bruke til betalingen
- Etter at du har valgt bank må du samtykke til at Neonomics kan hente kontoinformasjon og gjennomføre betalingen på dine vegne
- Deretter vil du bli bedt om å identifisere deg med elektronisk ID slik at Neonomics kan hente kontoer som er registrert på deg
- Når listen med bankkontoer kommer opp, velger du den du ønsker å betale fra
- Du vil så komme tilbake til Digipost der du velger bankkonto og trykker “Betal”
- Du må bekrefte betalingen ved å logge inn med elektronisk ID
- Etter vellykket betalingen vil du bli sendt tilbake til Digipost der fakturaen nå er markert som betalt
Hvis du har en aktiv avtale:
- Åpne fakturaen og klikk på knappen “Gå videre til betaling” under overskriften “Betal faktura i Digipost”
- På neste side ser du en oversikt over dine aktive avtaler, og fra listen velger du hvilken bank du ønsker å bruke til betalingen
- Du blir så sendt videre til betalingsvinduet i Digipost der du velger hvilken bankkonto du ønsker å betale fra
- Du må bekrefte betalingen ved å logge inn med elektronisk ID
- Etter vellykket betaling vil du bli sendt tilbake til Digipost der fakturaen nå er markert som betalt