Totalpakken Fair viste oss var veldig spennende

Gode tekniske integrasjoner og en innfordringsmodell som tar hensyn til kunder med ulike forutsetninger og betalingsevne var avgjørende faktorer, da Randaberg kommune valgte Fair som sin nye samarbeidspartner på inkasso.

Da Randaberg kommune skulle finne en ny samarbeidspartner på innfordring tok de kontakt med fire ulike aktører for å finne en løsning som passet dem.

– Vi har et nokså godt integrert regnskapssystem, Xledger, og én av de tingene som var viktig for oss var at vår nye inkassopartner har en integrasjon mot dette systemet, forteller Jo Skarstad, fagleder for regnskap i Randaberg kommune.

Av de fire forslagene som ble presentert, var det løsningen til Fair som traff best på de kriteriene kommunen hadde.

– Det var flere grunner til at vi valgte Fair. Blant annet har de allerede en integrasjon mot Xledger, og jeg tolker dem som ivrige og engasjerte. Det er et relativt nystartet selskap som er litt mer “på”, og de har allerede bevist at de kan gi oss en service vi ikke har fått tidligere. Totalpakken de viste oss var veldig spennende, begrunner Skarstad.

Avtalen ble skrevet under i august, og allerede et par uker senere begynte den tekniske testingen av systemene og integrasjonen.

Avhengig av et godt forhold til samarbeidspartnerne

Med sine drøyt 11.000 innbyggere er Randaberg en relativt liten kommune, og for å sikre at kunnskapskravet på ulike fagområder tilfredsstilles er kommunen avhengig av gode samarbeidspartnere.

– Vi må ha et tett og godt forhold til våre partnere slik at vi kan utnytte deres kunnskap og kompetanse, og det opplever jeg at vi har med Fair. De har blant annet lovet oss en fast saksbehandler vi kan forholde oss til, og det er en fordel for oss, sier Skarstad.

Han forteller at kommunen bevisst vurderte mindre inkassoselskaper i jakten på god kundeservice.

– Personlig har jeg sansen for de litt mindre aktørene, som våger å utfordre det etablerte. Og for en liten kommune er det enklere å få god service hos et lite selskap. De gamle og store er gamle og store, og de fokuserer mer på Oslo og Stavanger enn lille Randaberg, sier den humørfylte faglederen.

– Viktig å gjøre ting på en god måte

Skarstad og hans kolleger fakturerer samtlige innbyggere i Randaberg i en eller annen sammenheng – enten det dreier seg om barnehage, SFO og kulturskole, kommunale avgifter, helsetjenester eller husleie for kommunale boliger – og har dermed en rekke forskjellige typer kunder og brukere.

– Mange av våre kunder har ikke så mye penger, og enkelte greier seg ikke ute på markedet, enten av helsemessige eller praktiske grunner. Vi kan naturligvis ikke la være å foreta innkreving, men det er viktig at vi gjør ting på en god måte. Det er mange hensyn å ta, overfor både innbyggerne og politikerne, om hvordan vi skal gjøre ting, forklarer Skarstad.

– Gjelder det for eksempel fakturaer til innbyggere i kommunale boliger er det bokstavelig talt hjemmene deres som står på spill, og som en liten kommune ønsker vi naturligvis å ta vare på våre innbyggere, legger han til.

Forlokkende innfordringsmodell

Derfor var også Fairs profil og tilnærming til innfordring – rotfestet i det å skape en god og rettferdig prosess for alle involverte parter – viktig for Randaberg kommunes valg av samarbeidspartner.

– Modellen Fair viste oss var forlokkende. De har en måte å kreve inn penger på som gjør at det er litt opp til brukerne hvordan de ønsker å gjøre opp for seg. Det er ikke fulle gebyrer med en gang, men i stedet mer fleksibilitet. Ofte er det alt som skal til for at pengene kommer inn, sier Skarstad.

– Sånn sett matcher Fairs tilnærming vår egen. Pengene skal inn, men vi er nok litt snillere enn enkelte andre aktører, avslutter han.



Følg utviklingen i kreditt- og betalingsmarkedet

Meld deg på Fairs nyhetsbrev og få oppdateringer og nyheter om kreditt, konkurser og inkasso