Hvis du ønsker å betale kan du gjøre dette ved å logge inn i Kundeportalen.
Her vil du få flere betalingsalternativer. Du kan be om betalingsinformasjon, betale kravet i din nettbank eller benytte betalingsknappen til å komme direkte til betaling via bankkort eller Vipps.
I de aller fleste tilfeller kan vi bli enig om en utsatt betalingsfrist eller muligheten til å betale inkassosaken i avdrag.
Bruk mulighetene i Kundeportalen for å søke om nedbetalingsavtale eller be om betalingsutsettelse. Merk at denne tjenesten ikke er tilgjengelig hvis du kun har mottatt inkassovarsel.
Merk også at ytterlige kostnader kan påløpe ved en utsettelse eller avdragsordning.
Det vi kan love deg som forbruker er at kostnadene ved slik ordninger blir lavere enn normalt avdragssalær. Vi vil kun ta et gebyr pr avdrag. Du vil vi en slik nedbetalingsavtale alltid få oversikt og kontroll, og vet hvor mye du skal betale inntil alt er gjort opp.
Hvis du er uenig i regningen, eller mener at du ikke har bestilt varen eller tjenesten, kan du registrere dette i Kundeportalen. Dette bør du gjøre så fort som mulig.
Vi vil videreformidle dette til selger og stanse inkassoprosessen inntil videre. Vi vil informere deg om hvilke standpunkt selger har til din innsigelse.
Hvis vi får bekreftet at du er forpliktet til å betale gjelden og det ikke er tvil om at du skylder beløpet, kan vi gjenoppta inkassoprosessen, og du vil få en ny betalingsfrist. Er det tvil om regningen er riktig kan selger be om at uenigheten behandles i forliksrådet.
Du vil ved registrering av innsigelse kunne krysse av ulike alternativer som passer for din innsigelse. Du kan og bør også skrive en kommentar i kommentarfeltet med andre opplysninger.
Her er det viktig at du også meddeler hva du har gjort så langt og hvilken kontakt du har hatt med kreditor. Det er også viktig at du beskriver innsigelsen så nøye og presist som mulig.
Ved å logge deg inn i Kundeportalen med BankID får du oversikt over alle dine aktive og avsluttede inkassosaker hos oss.
Dersom du kun ønsker å sjekke om din sak er åpen eller avsluttet kan du enkelt gjøre dette på portalens forside, uten at du må logge inn.
På hver sak vil du få en oversikt over kravet, hvilke brev vi har sendt deg og hvor mye salær som er lagt til.
Merk at vi ikke har oversikt over eventuelle utestående krav hos andre inkassobyråer.
Får du ikke logget inn med BankID, søk på BankID i vår FAQ og vi vil hjelpe deg der.
Dersom du logger deg inn i kundeportalen med brukernavn og passord vil du bare se den ene saken dette gjelder.
Ønsker du oversikt over alle saker som er registrert på deg må du logge deg inn med BankID.
Ved å logge deg inn i kundeportalen med BankID får du oversikt over alle dine aktive og avsluttede inkassosaker hos oss.
På hver sak vil du få en oversikt over kravet, hvilke brev vi har sendt deg og hvor mye salær som er lagt til.
Merk at vi ikke har oversikt over eventuelle utestående krav hos andre inkassobyråer.
Får du ikke logget inn med BankID, søk på BankID i denne FAQen og vi vil hjelpe deg der.
Logg deg inn i Kundeportalen eller ring vår automatiske kundetjeneste på telefonnummer 9551 2000 for å få den hjelpen du trenger.
Her kan du:
Vi ønsker at du i størst mulig grad skal kunne løse saken på egenhånd, men skulle du trenge ekstra hjelp kan du ta kontakt med oss i Kundeportalen.
Du kan logge deg inn i kundeportalen via vår nettside. Her kan du logge deg på med BankID eller brukernavn og passord som fremkommer på brevet vi har sendt til deg.
Hvis du ikke får logget deg inn i kundeportalen med BankID kan det være fordi vi ikke har registrert ditt personnummer. Da må du først logge deg på med brukernavn og passord, som du finner på brevet du har mottatt fra oss.
Du kan sjekke om vi har registrert ditt personnummer i kundeportalen under fanen Personopplysninger/Hvilke personopplysninger er registrert om meg? Har vi ikke ditt personnummer kan du gå inn på «Personopplysninger -> Spørsmål eller klage på behandlingen av personopplysninger -> Kontakt oss».
Trykk på «kontakt oss» og legg inn saksnummer, navn, adresse og personnummer, så skal vi legge dette til på saken.
Har du en sak, kan du logge deg i kundeportalen via vår nettside. Her vil du finne et kontaktskjema du kan benytte.
Du kan få oversikt og utskrift av alle personopplysninger vi har registrert på deg i vår kundeportal. Logg deg inn på kundeportalen med BankID og gå inn på «Personvern/Hvilke personopplysninger er registrert om meg?».
Husk at du må være innlogget med BankID for at du skal kunne få ut disse opplysningene. Dette er for å sikre dine data mot innsyn fra uvedkommende, og er et absolutt krav fra vår side.
Får du ikke logget inn med BankID, søk på BankID i denne FAQ’en og vi vil hjelpe deg.
Informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger finner du i vår personvernerklæring.
Ved å logge deg inn i kundeportalen med BankID kan du også oppdatere dine kontaktopplysninger slik at vi til enhver tid har riktig opplysninger på deg.
Dette gjør at vi kan nå deg lettere og hjelpe deg med å få løst saken på en effektiv og rimelig måte. Du kan finne ‘Personvern’ på hovedmenyen.
Får du ikke logget inn med BankID, søk på BankID i denne FAQ’en og vi vil hjelpe deg.
Ved å logge deg inn på kundeportalen med BankID kan du også oppdatere dine kontaktopplysninger slik at vi til enhver tid har riktig opplysninger på deg.
Dette gjør at vi kan nå deg lettere og hjelpe deg med å få løst saken på en effektiv og rimelig måte.
Får du ikke logget inn med BankID, søk på BankID i denne FAQen og vi vil hjelpe deg.
Det er mange grunner til at du kan havne i en situasjon der en regning har gått til inkasso. Heldigvis er det flere ting du kan gjøre for å få kontroll igjen.
Hvis du har en regning som har gått til inkasso er det lurt å ta tak i den så fort som mulig. Vi ønsker å hjelpe deg med å løse saken og her har du noen råd for hvordan du skal få dette til:
Inkasso betyr i første omgang at regninger man ikke betaler blir dyrere. Her er noen enkle råd for å unngå inkasso:
Les mer om dine plikter og rettigheter som kunde på Forbrukerrådets sider.
Mener du at vi har gjort noen feil i inkassoprosessen vil vi gjerne vite om dette og rette opp i feilen.
Er du privatperson og ønsker å klage på vår saksbehandling, kan du gjøre det i kundeportalen. Vi hadde satt pris på om du registrerte klagen så fort som mulig og vi vil sende deg et svar.
Klage på oss handler om vår håndtering av inkassosaken og eventuelt brudd på inkassoloven knyttet til god inkassoskikk, beregning av salær (inkassokostnader til inkassobyrået), inndriving av omtvistet krav m.v.
Hvis du ikke får et tilfredsstillende svar fra oss kan du kontakte Finansklagenemnda. Husk at de ikke tar stilling til om hovedkravet er riktig.
Er du næringsdrivende og ønsker å klage på deler av vår saksbehandling ber vi om at dette også gjøres via Kundeportalen. Får du ikke tilfredsstillende svar kan du kontakte Finanstilsynet.
Har du fremdeles spørsmål knyttet til din sak?
Logg inn i kundeportalen og benytt kontaktskjemaet som du finner under FAQ’en.