Nutriment: – Vi opplever Fair som en veldig god partner for våre selskaper og merkevarer
25. oktober 2021
Samarbeidet med Fair har gitt Nutriment et digitalt løft på fakturering og inkasso. Nye muligheter for utsendelse og betaling av faktura og inkasso har bidratt til en smidigere prosess, der kundens opplevelse står i fokus.
Nutriment er en av Norges ledende aktører innen helsekost, med over 20 års erfaring og noen av landetsstørste merkevarer innen kosttilskudd for mage, muskler og ledd. Siden oppstarten i 2014 har over200.000 nordmenn abonnert på produkter som Collagen Plus og Lectinect Mage.
– Fordi vi har en såpass sterk merkevare er det ekstremt viktig at vi holder en høy standard, og atkundene våre blir tatt godt vare på. Det gjelder også sene betalere. At en faktura blir liggende kan hendeden beste, mener daglig leder Aleksander Storvestre i Nutriment.
Hans selskap har alltid ansett seg selv som en seriøs aktør, med tydelige budskap og brukervilkår.
– Derfor er det ekstra viktig for oss å ha trygghet i at kundekommunikasjonen er ryddig og god i alle ledd, og det vet vi at den er med Fair.
Et digitalt løft
I starten av 2021 inngikk Nutriment et partnerskap med Fair på fakturering og inkasso. Tidligere har selskapet tatt seg av prosessen med fakturering og purringer selv, mens en ekstern aktør sto for inkasso.
– Nå har vi samlet alt under én paraply. Dermed kan vi forholde oss til én enkelt partner, og det gjør ting mye enklere på alle områder, sier Storvestre, som understreker at de på ingen måte var misfornøyd medsin tidligere inkassopartner.
For Nutriment handlet det i stedet om å henge med i tiden, og å gjøre betalingsprosessen så enkel som mulig for deres kunder.
– Kostnadsaspektet spiller selvsagt en rolle, og med Fair blir inkassoprosessen litt rimeligere, samt at vi på sett og vis får pengene inn raskere. Men det viktigste for oss har likevel vært det digitale løftet. Det er den store utfordringen vi har løst, fastslår Storvestre.
– Før sendte vi kun ut fakturaer, purringer og inkasso på papir. Nå kan vi distribuere i alle kanaler, og nå ut til kundene der de er. Statistikken vi har nå viser at halvparten av alle purringer sendes ut digitalt, og jeg vil tro det er litt hyggeligere for kundene å motta dem påden måten.
Færre henvendelser om fakturaspørsmål
Et halvt år etter oppstarten merker daglig leder i Nutriment allerede den positive effekten avsamarbeidet med Fair.
– Vi opplever Fair som en veldig god partner for våre selskaper og merkevarer, hvor kunden er i fokus for å skape smidige purrings- og inkassorutiner. Det at Fair har en mindre aggressiv tilnærming til inkasso gjør at vi kan holde på kunden lenger, og de teknologiske løsningene gjør det enklere for dem å betale, sier han.
– Vi hadde en smidig start, og var raskt oppe og gikk med alle integrasjoner. Vi opplever også at det ermindre henvendelser om fakturaspørsmål, og det er jo positivt. Nå får vi også de fleste henvendelser digitalt, noe som har vært veldig greit i en periode der vi ikke har fått vært så tett på kundeservice fordi alle våre kundebehandlerne har hjemmekontor.
– Smertefritt
Ifølge Storvestre fungerer integrasjonene og automatiseringen i Fairs løsning godt, og Nutriments forslag og føringer på hvordan systemet skulle settes opp har blitt møtt på en positiv måte. Etter en vellykket oppstart har Storvestre nå vendt fokuset fremover.
– Vi får løpende rapporter rundt fakturerings- og inkassoprosessen. Det gir oss en veldig god innsikt, ogvisualiseringene Fair tilbyr gjør det enklere å få oversikt. Det hele oppleves som veldig smertefritt, sier han.
Med tiden skal denne innsikten benyttes for å optimalisere prosessflyten ytterligere.
– Dette er ikke et statisk system, og det blir spennende å se hva vi kan få til når vi kombinerer den innsikten vi har fra før med Fairs know-how. For oss er det viktigste å sørge for at vi kan tilby kundene våre en grei opplevelse, samtidig som vi unngår å gå på store tap