top of page

Slutt på videresending av fakturaer fra Digipost til nettbank

22. februar 2023

17. januar kunngjorde Digipost at de vil slutte å videresende fakturaer til nettbanken, som en del av deres nye Open Banking-samarbeid med Neonomics. Dette betyr at kunder må behandle fakturaene de mottar i Digipost på en annen måte for å unngå purringer og inkasso. Endringen ble innført for DNB-kunder allerede 1. februar, og vil påvirke øvrige norske banker fra og med 1. mars.


Endringene vil også påvirke kunder med inkassosaker hos Fair Collection som mottar faktura i Digipost. Disse endringene innebærer at Digipost standardiserer fakturabehandling på plattformen, uavhengig av hvilken bank du har. Når du mottar en faktura i Digipost kan du benytte deg av den innebygde betalingstjenesten. Det er en fremtidsrettet og sikker tjeneste, som tilbyr betaling fra de fleste norske banker.


Sørg for at du har riktig e-postadresse registrert i Digipost, slik at du mottar varsel om nye fakturaer.


Slik fungerer den nye Open Banking-løsningen hos Digipost

Når du har mottatt en faktura i Digipost og ikke har en aktiv avtale må du gjøre følgende:

  1. Åpne fakturaen og klikk på knappen “Gå videre til betaling” under overskriften “Betal faktura i Digipost”

  2. På neste side velger du hvilken bank du ønsker å bruke til betalingen

  3. Etter at du har valgt bank må du samtykke til at Neonomics kan hente kontoinformasjon og gjennomføre betalingen på dine vegne

  4. Deretter vil du bli bedt om å identifisere deg med elektronisk ID slik at Neonomics kan hente kontoer som er registrert på deg

  5. Når listen med bankkontoer kommer opp, velger du den du ønsker å betale fra

  6. Du vil så komme tilbake til Digipost der du velger bankkonto og trykker “Betal”

  7. Du må bekrefte betalingen ved å logge inn med elektronisk ID

  8. Etter vellykket betalingen vil du bli sendt tilbake til Digipost der fakturaen nå er markert som betalt


Hvis du har en aktiv avtale:

  1. Åpne fakturaen og klikk på knappen “Gå videre til betaling” under overskriften “Betal faktura i Digipost”

  2. På neste side ser du en oversikt over dine aktive avtaler, og fra listen velger du hvilken bank du ønsker å bruke til betalingen

  3. Du blir så sendt videre til betalingsvinduet i Digipost der du velger hvilken bankkonto du ønsker å betale fra

  4. Du må bekrefte betalingen ved å logge inn med elektronisk ID

  5. Etter vellykket betaling vil du bli sendt tilbake til Digipost der fakturaen nå er markert som betalt

Kenneth Danielsen

Nesten 400 bedrifter gikk konkurs i Norge i april - 75 prosent flere enn i fjor. Og nå blir konkursene større.

1. mai 2024

– Vi blir fattigere, men ikke fattige

23. april 2024

Fair Group lanserer Dyrtidsindikatoren – fortsatt dyrt og krevende for husholdningene

17. april 2024

Siste nytt

bottom of page