201 elementer funnet for «»
- Økonomivettreglene – Ring tidlig, det er ingen skam å be om hjelp | Fair Group
Økonomivettreglene – Ring tidlig, det er ingen skam å be om hjelp 5. april 2023 Norske husholdninger møter påskehøytiden med økonomisk uro. Det stigende rentenivået er på høyeste nivå siden 2008. I tillegg har de siste månedene vært preget av en kraftig prisvekst. Nå håper inkassoselskapet Fair Collection ferske økonomivettregler kan hjelpe påskeklare nordmenn i en krevende tid. – Renten setter kraftig press på husholdningene. Vi ser at flere får inkassosaker og familier må prioritere hardere. Budsjettet er strammere og det er økonomisk klisterføre for folk flest , sier Christian Aandalen, administrerende direktør i Fair Group. Fair Group har gått gjennom inkassotallene for første kvartal. De viser at antall inkassosaker er opp over 45 prosent for norske husholdninger sammenliknet med tilsvarende kvartal i fjor. – Inkassotrenden er stigende. Totalt hadde nordmenn ved utgangen av 2022 116,5 milliarder i inkassogjeld. Flere bør ta grep om egen privatøkonomi og prøve å få bedre økonomisk oversikt , fortsetter Aandalen. I februar steg konsumprisindeksen med 6,3 prosent . Samtidig har Norges Bank satt opp styringsrenten til 3 prosent, det høyeste rentenivået på 15 år. Det betyr at norske husholdninger går inn i påsken med dyrere billån, boliglån og høyere butikkpriser. Kjøpekraften og den disponible økonomien til husholdningene synker. I løpet av 2022 falt sparingen til husholdningene hele 73,2 prosent. Nedgangen skyldes primært økt konsum som følge av gjenåpningen etter pandemien, men også den svært sterke prisveksten. Bærekraftsansvarlig i Fair Group, Trine Teigland, tror mange har tatt for lett på kostnadsveksten og renteøkningene. – Urolige og usikre tider krever konstruktive forslag til løsninger. Vårt viktigste budskap til de som sliter med å betale regningene sine er å be om hjelp tidlig. Få kontroll, ring og be om hjelp, akkurat som ved krevende værforhold i fjellet , sier Trine Teigland i Fair Group. Vi har latt oss inspirere av de evigaktuelle fjellvettreglene og utformet seks økonomivettregler som vi håper kan hjelpe folk i en utfordrende økonomisk situasjon. Her er Fairs økonomivettregler: Planlegg for usikre tider og ha en bufferkonto Tilpass forbruk etter evne og forhold Ta hensyn til uforutsette utgifter Bruk husholdningsbudsjett aktivt for å ha oversikt i privatøkonomien Vær forberedt på endinger i spareplanen Ring tidlig etter hjelp, det er ingen skam å alliere seg med en erfaren rådgiver Kraftig bismak etter sommeren: Rekordvekst i antall inkassosaker – opp 51 prosent i august 8. september 2023 Les saken Konkursutvikling august: Detaljhandelen i knestående – 61 prosent flere konkurser enn på samme tid i fjor 1. september 2023 Les saken Nesten ett av sju norske aksjeselskaper har betalingsanmerkninger 16. august 2023 Les saken Siste nytt
- Fair lanserer enklere betaling sammen med Vipps | Fair Group
Fair lanserer enklere betaling sammen med Vipps 7. februar 2020 Vipps har lenge jobbet med en løsning for å gjøre det enklere for betalere å gjøre opp inkassosakene sine. Løsningen var klar for ikke lenge siden, og i går lanserte Fair Collection som første innfordringsselskap løsningen for sine kunder. Dette vil gjøre innfordringskostnadene lavere, og det kommer de som skylder penger til gode gjennom lavere gebyrer og salærer. Det vil også bli enklere å følge med på om en faktura er betalt eller ikke, og mest sannsynlig redusere antall saker til inkasso. Jonathan Mylvaganam i Vipps og Marius Gylseth i Fair Marius Gylseth, CDO i Fair Group, kan fortelle følgende om den nye avtalen: «I går, 6.2.2020 gikk våre første brev ut via Vipps sitt API for innfordring. Fair Collection er første innfordringsselskap som har koblet seg opp på løsningen direkte mot Vipps. For oss er det viktig at de som skylder penger kan gjøre opp på en så enkel måte som mulig, og vi er glade for at Vipps nå har lansert løsningen. Som fakturadistributør har vi lenge vært koblet opp mot eFaktura, men vi ser klare fordeler ved å sende dette direkte inn i Vipps sitt nettverk. Løsningen til Vipps vil medføre at flere kommer til å betale regningene sine tidligere, og at vi kan kommunisere bedre med de som skylder penger. Vipps viser stor vilje til å utvikle tjenesten til det beste for sine brukere, og vi tror at vi gjennom deres løsning vil kunne hjelpe de som skylder penger til å betale tidligere. På sikt håper vi at Vipps vil tilgjengeliggjøre fakturakopi, link til portaler og chatløsninger. Når kunden først er logget inn i Vipps, kan vi med sikkerhet vite hvem personen er, og kan således tilby alle våre kundeservicefunksjoner gjennom et API til appen. Vi synes det er gledelig at vi nå får mulighet til å sende ut inkassobrev via eFaktura. Det var en smal sak å koble seg opp på API’et til Vipps, og fra vi fikk beskjed om at løsningen var på plass brukte vi kun noen timer på å gå live. Som fakturadistributør ser vi at betalingsgraden på eFaktura er vesentlig høyere enn på både digipost og postale utsendelser. I noen tilfeller ser vi at det er opp mot 20% poeng forskjell i betalingsgrad mellom eFaktura og postale utsendelser». Gjennom løsningen vil også kravet sendes i alle kanaler hvor eFaktura sendes i dag, noe som gir flere fordeler: En eFaktura er ferdig utfylt, og kan godkjennes med ett tastetrykk i nettbanken For å få tilgang til brevet må mottaker logge seg inn med BankID. Dette gjør at vi med sikkerhet vet om brevet er kommet frem, og om det er lest Brevet som sendes fra Fair vil ha linker til alle våre kundeservicefunksjoner, og mottaker kan selv finne løsningen som passer best på tidspunkt for mottak. Enten kravet betales direkte, man ønsker utsettelse eller avdragsordninger Det er mulig å gjøre endringer i henhold til egne ønsker, både i forhold til betalingsdato og beløp som skal betales "Fair har lenge etterlyst bedre betalingsløsninger for krav som er forfalt. Som et teknologifokusert innfordringsselskap har vi lenge snakket om at det er et paradoks at jo senere man betaler, jo mindre digital kan du være. Dette er en endring som gjør at det blir enklere og mer smidig for folk å gjøre opp gjelden sin" , avslutter Gylseth. Det er flott at inkassoselskaper gjør det enkelt å betale regningene sine i Vipps. Fair har gitt oss mange verdifulle innspill som vi tar med oss når vi skal gjøre det enda enklere for brukerne våre i fremtiden, sier Jonathan Mylvaganam, produktsjef for Regninger i Vipps. Samarbeidet mellom Vipps og Fair går langt tilbake i tid, og begge selskap har verdier som overlapper godt. Våre merkevarer er sterke innenfor betalingssegmentet, og både Vipps og Fair er opptatt av gode, enkle og digitale teknologiske løsninger. Det er også viktig for begge selskap at brukerne opplever at vi vil deres beste og at vi er rettferdige i alt vi gjør. Sammen blir vi bedre, og kan tilby både kundene og brukerne bedre løsninger sier Rune Heimstad, CEO i Fair Group Kraftig bismak etter sommeren: Rekordvekst i antall inkassosaker – opp 51 prosent i august 8. september 2023 Les saken Konkursutvikling august: Detaljhandelen i knestående – 61 prosent flere konkurser enn på samme tid i fjor 1. september 2023 Les saken Nesten ett av sju norske aksjeselskaper har betalingsanmerkninger 16. august 2023 Les saken Siste nytt
- Rental Group: – Fair er en dynamisk sparringspartner | Fair Group
Rental Group: – Fair er en dynamisk sparringspartner 17. juli 2023 Da Rental Group skulle finne en ny samarbeidspartner på fakturahåndtering stilte de høye krav til systemer og integrasjoner, teknisk kompetanse og utviklingspotensial. Blant de mange leverandørene de vurderte, var det én som skilte seg ut: Fair. Utleieselskapet Rental Group er Norges og Nordens ledende aktør innen utleie av anleggsmaskiner. Med en maskinpark som rommer flere tusen maskiner, i alle vektklasser og energikilder, kombinert med bred kompetanse og et fullt serviceapparat med lang erfaring, kan selskapet bistå sine kunder med hva enn de måtte ønske. – Vi kan levere alt fra små maskiner til 100 meter høye kraner og alle maskiner du trenger til å bygge tunneler. Og hvis du ønsker å være med på det grønne skiftet, er det bare å ringe , sier konsernregnskapssjef Alexander Rebo. Rental Group har en bred produktportefølje som er etablert gjennom generisk vekst og oppkjøp og fremstår i dag som Nordens mest komplette leverandør av løsninger til anleggsbransjen. Valgte Fair som partner på innbetaling I 2022 startet selskapet jakten på en ny samarbeidspartner på innbetaling og inkasso. De kjørte i gang en strukturert prosess der de holdt møter med flere aktuelle leverandører, med et mål om å finne én felles leverandør som kunne levere en god og strømlinjeformet oppfølging i alle ledd. – Fair skilte seg ut. De har de fleste tjenester internt, og kan følge hele fakturaløpet fra fakturering til innbetaling. De har både fakturadistribusjon og innfordring, og knyttet oss i tillegg opp mot deres tjenesteleverandør for kredittinformasjon, Creditsafe. Dermed har vi mange tjenester opp mot bare én leverandør , sier Rebo. Alexander Rebo, konsernregnskapssjef i Rental Group Foruten god bredde og en samlende tjeneste, var god teknisk kompetanse et av de viktigste momentene for Rental Group. – Vi bruker Microsoft Dynamics Business Central som ERP-system, og det er selve hjertet i selskapet. Fair var offensive, viste teknisk kompetanse i møtene med oss og hadde gode systemer med skreddersøm på plass. De var i tillegg villige til å være med å utvikle seg selv, og tjeneste de leverer, sammen med oss for å gi oss en “full pakke”. Hadde forventet flere humper Samarbeidet mellom Fair og Rental Group er fremdeles ferskt. Avtalen ble inngått i november 2022, og arbeidet startet noen dager senere. I løpet av 2023 går tjenesten live. – Møtene vi har er konkrete og direkte, og vi får konkretisert planene våre løpende, med gode svar, guiding og oppfølging fra Fair. Det gjorde meg trygg på at vi ville nå målene vi satte oss. Fair gir oss god informasjon underveis, og samarbeidet med vår Business Central-leverandør går sømløst , forteller Rebo. Han beskriver implementeringsfasen som overraskende positiv. – Jeg hadde forventet en større X-faktor og flere humper i veien. Vi var spente på å se hvordan de ulike systemene ville prate sammen, men med Fair og våre andre partnere har vi fått en løsning som vil kommunisere sømløst. Nå har vi all informasjon samlet på ett og samme sted, der regnskapsavdelingen har full kontroll. Rebo roser samtidig Fair for rask responstid da det oppsto behov som måtte møtes raskt. – Vi hadde en hurtigsak i forbindelse med inkasso før planlagt oppstart. Da situasjonen oppsto var de behjelpelige med en gang, og trommet sammen alt vi trengte av systemer og avtaler på kun to dager , forteller han. Utvikler seg sammen Selv om Rebo og Rental Group er godt fornøyd med de første månedene som kunde av Fair, har selskapet ingen planer om å la innbetalingspartneren hvile på laurbærene. – Vi pusher dem både på tilgjengelighet av informasjon, på forretningsforståelsen om hvordan det er å være et stort konsern med mange bevegelige deler og på tekniske utfordringer , sier konsernregnskapssjefen. – De har vært veldig tilgjengelige og åpne for å ta imot våre ønsker og meninger om hva vi mener er viktig fra et konsern-ståsted, blant annet når det kommer til nettportalen deres. Vi har hatt mange møter, og nå ser vi frem til å se versjon to av denne nettportalen . Rental Group har blant annet utfordret Fair på å skape bedre informasjonssluser, på brukerprofiler og på den hierarkiske strukturen i systemet. – Vi har vært klare på våre behov og Fair har vært imøtekommende. Dette er ikke noe som kan bli gjort på dagen, men gjennom diskusjonen bygger vi opp produktene sammen. Vi har veldig konkrete ønsker, og noen av dem er sikkert også urealistiske i forhold til hva som er teknisk mulig. I likhet med Rental Group generelt stiller vi høye krav til våre leverandører. Det er ikke bestandig vi får oppfylt alle våre krav, men ved å jobbe sammen med ambisiøse leverandører kan vi sammen oppnå mye , tilføyer Rebo. Nå ser han frem til det videre samarbeidet med Fair, som han oppsummerer på følgende måte: – Fair er en dynamisk sparringspartner. Hos dem er ingenting ferdig satt. Deres produkt og vårt produkt er et levende vesen som vil fortsette å utvikle seg. Med deres krav, og våre krav, er jeg sikker på at vi vil ende opp et sted der vi begge er veldig fornøyde. Kenneth Danielsen Kraftig bismak etter sommeren: Rekordvekst i antall inkassosaker – opp 51 prosent i august 8. september 2023 Les saken Konkursutvikling august: Detaljhandelen i knestående – 61 prosent flere konkurser enn på samme tid i fjor 1. september 2023 Les saken Nesten ett av sju norske aksjeselskaper har betalingsanmerkninger 16. august 2023 Les saken Siste nytt
- Nyansatt kommersiell ressurs i Fair Group | Fair Group
Nyansatt kommersiell ressurs i Fair Group 31. august 2021 Vi fortsetter å skalere opp selskapet, og 23. august startet Morten Jørgensen som Sales Account Executive hos oss. Morten har over 25 års erfaring fra kundearbeid og salg, og kommer sist fra stillingen som senior konsulent i Mercuri International. Han er godt vant til å jobbe med komplekse kunder og kundeoppgaver, og hans erfaring med bransjen fra tidligere konsulentarbeid gjør at han trer inn i rollen umiddelbart. Morten har allerede gjennomført sine første kundemøter, og er godt i gang. Fair er allerede en av de største fakturadistributørene i Norge, gjennom Fair Distribution, og Morten vil i starten jobbe hovedsakelig i dette segmentet. -- Vi er svært fornøyde med ansettelsen av Morten. For oss er det viktig å tiltrekke oss medarbeidere med rett kompetanse, og erfaringen han bringer inn i Fairs kommersielle team utfyller oss på en god og spennende måte. Gjennom ansettelsen av Morten viser vi at vi er en attraktiv arbeidsplass , sier Christian Aandalen, CCO i Fair Group. Vi ønsker Morten riktig varmt velkommen! Kraftig bismak etter sommeren: Rekordvekst i antall inkassosaker – opp 51 prosent i august 8. september 2023 Les saken Konkursutvikling august: Detaljhandelen i knestående – 61 prosent flere konkurser enn på samme tid i fjor 1. september 2023 Les saken Nesten ett av sju norske aksjeselskaper har betalingsanmerkninger 16. august 2023 Les saken Siste nytt
- Kjempesmell for husholdningene: Kan få 10.000 i økte månedsutgifter | Fair Group
Kjempesmell for husholdningene: Kan få 10.000 i økte månedsutgifter 18. april 2022 Renten skal opp, bensinprisen kan bli dobbelt så høy og matprisene stiger kraftig. Kombinert med rekordhøye strømpriser kan norske husholdninger risikere at utgiftene til lån, mat og bensin blir rundt 35 prosent høyere i måneden. Barnefamilien Dersom boliglånsrenta stiger fra to til fire prosent, bensinprisen dobles og matvareprisene øker med 20 prosent, kan en familie på fire med fem millioner kroner i lån få økte månedlige kostnader på 8.533 kroner. Strømprisene er fra før rekordhøye, og blir trolig fortsatt høye ut året. Dermed kan de samlede månedsutgiftene til boliglån, bensin, strøm og mat øke med over 10.000 kroner for gjennomsnittlig barnefamilie. Det tilsvarer en økning i månedsutgiftene på rundt 30 prosent. Vi har her forutsatt at husholdningen har en samlet årlig bruttoinntekt på 1,2 millioner kroner og fyller full bensintank en gang i måneden. Enslig For en enslig person med tre millioner kroner i boliglån og 600.000 kroner i brutto årsinntekt, vil de månedlige kostnadene øke med rundt 4.939 kroner (lån, mat og en fullbensintank). I tillegg har vedkommende trolig fått en tusenlapp mer i økte strømutgifter i måneden – totalt en økning i utgifter på nærmere 6.000 kroner i måneden. Det tilsvarer en økning på rundt 35 prosent. Par uten barn Et ungt samboerpar i alderen 20-30 år og med et samlet lån på syv millioner kroner, risikerer en økning i månedlige utgifter til lån, bensin og mat 9.913 kroner. Med en drøy tusenlapp ekstra i strømregning, risikerer det unge paret å få øke månedlige utgifter på nesten 11.000 kroner. Det tilsvarer en økning i månedsutgiftene på over 30 prosent. Fair Collection sine tall viser at husholdningene foreløpig greier seg bra, og høye strømpriser har foreløpig ikke ført til noen eksplosjon i mislighold, selv om sakene til inkasso fra strømselskapene stadig blir flere og større. Bakgrunnsinfo Nordea venter at Norges Bank vil heve styringsrenten fire ganger i år og fire ganger til neste år . Den nye prognosen innebærer en rente på 2,5 prosent ved utgangen av neste år, opp fra 0,5 prosent i dag. (=1,8-0,5= 1,3. Dvs med styringsrente 2,5 prosent, blir utlånsrente på ca 3,8-4,0 prosent) Høy belåning Finanstilsynets Boliglånsundersøkelse for 2021 viser at samlet gjeld (boliglån og andre lån som låntaker har) som andel av brutto årsinntekt (gjeldsgrad) fortsetter å øke blant låntakere som tar opp nye lån med pant i bolig. Samlet gjeldsgrad var på 347 prosent i undersøkelsen som ble publisert i november 2021. Det er 9 prosentpoeng høyere enn i 2020, og 29 prosentpoeng høyere enn i 2016. Gjennom de siste årene har en stor og økende andel av nye lån blitt tatt opp av låntakere med høy gjeldsgrad. 47 prosent av innvilget lånebeløp tatt opp av låntakere med gjeldsgrad over 400 prosent 29 prosent er tatt opp av låntakere med gjeldsgrad over 450 prosent Andelen av lånevolumet som er innvilget til låntakere med total gjeldsgrad over 500 prosent, har vært stabil. Bakgrunn matpriser Matvareprisene justeres på to faste datoer, 1. februar og 1. juli. 1. februar fikk prisene en real dytt som følge av trykket på leveringskjedene etter og under coronapandemien. Fra januar og februar steg matvareprisene med 4,5 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Krigen i Ukraina gjør det verre: Ukraina er en av verdens fire største eksportører av viktige jordbruksprodukter, som hvete, bygg, mais og raps. Russland og Ukraina står til sammen for nesten en tredjedel av verdens eksport av bygg og hvete. Russland viktig leverandør av ammoniakk til kunstgjødsel. Mindre produksjon av kunstgjødsel pga sanksjoner og høye gasspriser. På grunn av tollsatser mot utlandet og jordbruksavtalen gir konflikten likevel mindre utslag på matvareprisene i Norge. Bakgrunn drivstoffpriser Sjefanalytiker i Rystad Energi, Per Magnus Nysveen meldte til NRK 11. mars at vi i verste fall kan få en bensinpris på 40 kroner literen til sommeren . Det vil si at en «vanlig» tank med drivstoff på 60 liter vil koste helt opp i 2.400 kroner. Kraftig bismak etter sommeren: Rekordvekst i antall inkassosaker – opp 51 prosent i august 8. september 2023 Les saken Konkursutvikling august: Detaljhandelen i knestående – 61 prosent flere konkurser enn på samme tid i fjor 1. september 2023 Les saken Nesten ett av sju norske aksjeselskaper har betalingsanmerkninger 16. august 2023 Les saken Siste nytt
- Mislighold på 270 millioner i utsatte skatter og avgifter | Fair Group
Mislighold på 270 millioner i utsatte skatter og avgifter 25. januar 2023 Siden sommeren 2022 har rett i overkant av 600 avtaler falt ut av ordningen for utsatte skatter og avgifter som følge av mislighold. Da vi snakket med seksjonssjef Stian Solheim i Skatteetaten sommeren 2022, var han positivt overrasket over norske selskapers betalingsevne etter de første rundene med tilbakemelding av utsatte skatte- og avgiftskrav. Utestående gjeld var redusert med nær 1,2 milliarder, og ingen selskaper hadde den gang falt ut av ordningen som følge av mislighold. Ved utgangen av november 2022, som er de seneste tallene tilgjengelig ved publisering, ser situasjonen noe annerledes ut. Om lag 2.100 avtaler har nå gått ut av ordningen. Av disse er i underkant av 1.500 avtaler fullt nedbetalt, mens litt over 600 avtaler har falt ut som følge av mislighold. Restansen på de misligholdte avtalene er 268,7 millioner kroner. – Dette er kanskje mer i tråd med de forventningene vi hadde. Vi regnet ikke med at alle skulle klare å oppfylle sine forpliktelser, når disse kom på toppen av de ordinære, løpende utgiftene , kommenterer Solheim. Stian Solheim, seksjonssjef i Skatteetaten (Foto: Skatteetaten/BERRE) Ingen bransjer skiller seg ut Ifølge seksjonssjefen er det ingen spesifikke bransjer som skiller seg markant ut blant avtalene som har blitt misligholdt. – Det er stort sett på det jevne. Om man ser på antall misligholdte avtaler ser vi at bransjer som bygg og anlegg, overnatting, servering og varehandel ligger noe høyere enn de andre, men her har vi også hatt flere avtaler. Prosentmessig skiller de seg ikke ut fra andre bransjer , fastslår han. Ved utgangen av november hadde Skatteetaten fremdeles 3.503 aktive avtaler knyttet til utsatte skatter og avgifter. Samlet utgjør disse avtalene en gjeld på 430 millioner kroner. Det betyr med andre ord at utestående beløp har blitt redusert med ytterligere 810 millioner siden juni. Økning i antall konkursbegjæringer I tråd med utviklingen for korona-avtalene økte også antallet konkursbegjæringer Skatteetaten sendte ut i 2022. Fra august til november ble det sendt ut mellom 200 og 250 konkursbegjæringer i måneden. I de samme månedene året før lå tallene på mellom 150 og 200. – Totalt sett sendte vi rundt 1.500 konkursbegjæringer i 2021. Så langt i år er tallet 2.231, og da har vi ikke fått de endelige statistikkene fra desember ennå. Sammenlignet med i fjor ser vi altså en klar økning, men vi ligger fremdeles på et betraktelig lavere nivå enn normalen , sier Solheim. Han tror tallene vil fortsette å øke utover i 2023. – Vi har neppe nådd toppen. Vi står fast på at vi fortsatt vil ha en moderat oppadgående kurve, men det ser fremdeles ikke ut til at vi vil få noe “big bang”. Alle mislighold blir fulgt opp Solheim understreker at Skatteetaten prøver så godt de kan å være i forkant av konkursene, og følge opp de selskapene som sliter, uavhengig av bransje. – Vi jobber risikobasert, og prioriterer de store aktørene der det er mistanke om økonomisk kriminalitet på toppen av mislighold. Men alle mislighold vil bli fulgt opp. Vi har et tett samarbeid med kontrollmyndigheten i etaten, som jobber kontinuerlig for å avdekke forhold slik at i kan etablere krav. Målet er å få sikret verdier så snart som mulig etter skattekriminalitet , forklarer han avslutningsvis. Kraftig bismak etter sommeren: Rekordvekst i antall inkassosaker – opp 51 prosent i august 8. september 2023 Les saken Konkursutvikling august: Detaljhandelen i knestående – 61 prosent flere konkurser enn på samme tid i fjor 1. september 2023 Les saken Nesten ett av sju norske aksjeselskaper har betalingsanmerkninger 16. august 2023 Les saken Siste nytt
- Ingen mislighold av utsatte skatte- og avgiftskrav i mai | Fair Group
Ingen mislighold av utsatte skatte- og avgiftskrav i mai 4. august 2022 Ingen selskaper har foreløpig falt ut av avdragsordningen for utsatte skatter og avgifter, som følge av mislighold av siste avdrag. – Vi var forberedt på langt mer mislighold enn det vi nå ser , sier Stian Solheim i Skatteetaten. Etter to år med pandemi, der en rekke norske selskaper fikk innvilget utsettelser på betaling av skatt, arbeidsavgift og mva, var det knyttet stor spenning til hvorvidt disse selskapene ville evne å betale for seg når innkrevingen startet i henholdsvis april og mai. Nå har vi fasiten – I forbindelse med avdraget som hadde forfall 31. mai var det ingen mislighold, og dermed ingen som har blitt tatt ut av avdragsordningen , forteller seksjonssjef Stian Solheim i Skatteetaten. Solheim er positivt overrasket over norske selskapers betalingsevne etter de første rundene med tilbakemelding utsatte skatte- og avgiftskrav. – Vi var forberedt på at det kunne bli langt mer mislighold enn det vi nå ser. Vi har riktignok enkelte purreløp gående, men de aller fleste betaler avdragene i tide , bekrefter han. Utestående gjeld redusert med nær 1,2 milliarder Ved inngangen til 2022 hadde norske selskaper totalt 2,4 milliarder kroner utestående i skatter, avgifter og mva. Et halvt år senere er denne summen redusert til 2,24 mrd, fordelt på totalt 5650 avdragsavtaler. – Det har naturlig nok vært en del påløp i forsinkelsesrenter siden januar, samt at nye krav har kommet til, så den reelle innbetalingen fra selskapene er høyere enn differansen fra 2,4 til 2,24 mrd , bemerker Solheim. Nedbetalingsavtalene fordeler seg på to forskjellige utsettelsesordninger. For selskaper som er en del av den opprinnelige ordningen var første forfall i april i år, og disse har nå betalt to avdrag av skyldig beløp. For de som faller under den nye ordningen, som ble innført som et resultat av nye koronarestriksjoner i desember 2021, var første forfall i mai. Avskriver “worst case”-scenario Skatteetaten tror nå at de vil få et langt mindre mislighold enn hva de hadde skissert som et “worst case”-scenario . – Men vi er fremdeles litt avventende i forhold til en potensiell økning i antall konkurser og lignende , påpeker Solheim. – Vi har gjort konkrete risikovurderinger opp mot ulike bransjer for å se hvor risikoen for mislighold kan være størst, men mye har skjedd siden vi initierte dette risikoarbeidet. De tingene som berører oss ellers i samfunnet, som høyere strøm- og drivstoffpriser, renteheving, råvaremangel og krigen i Ukraina, er alle faktorer vi må ta høyde for i våre vurderinger fremover , understreker han avslutningsvis. Kraftig bismak etter sommeren: Rekordvekst i antall inkassosaker – opp 51 prosent i august 8. september 2023 Les saken Konkursutvikling august: Detaljhandelen i knestående – 61 prosent flere konkurser enn på samme tid i fjor 1. september 2023 Les saken Nesten ett av sju norske aksjeselskaper har betalingsanmerkninger 16. august 2023 Les saken Siste nytt
- Kontakt oss | Fair Group
Trenger du hjelp med noe? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg! Les vår FAQ Send oss en e-post Ring oss Du kan også chatte med oss ved å logge deg inn i portalen vår: Kundeportalen Kreditorportalen Fair24 Åpningstider kundeservice: Mandag: 09:00-16:00 Tirs - fre: 08:00-16:00 Lør - søn: Stengt Kontakt oss
- Konkursutvikling oktober: Regntung høst for norsk næringsliv – konkurshopp på over 20 prosent i oktober | Fair Group
Konkursutvikling oktober: Regntung høst for norsk næringsliv – konkurshopp på over 20 prosent i oktober 1. november 2022 Konkurs- og inkassoveksten fortsatte i oktober for norsk næringsliv. I oktober måned gikk 296 selskaper konkurs i Norge – over 21 prosent flere enn i oktober i fjor. Konkursene blir større og mer alvorlige, mens inkassostatistikken vitner om en krevende høst og vinter. -Vår forventning fra i sommer om sterk konkursvekst i Norge slår inn også i oktober. Det bekymrer at konkursene blir større og mer alvorlige. Samtidig vitner inkassodataene om at vi går en trøblete høst og vinter i møte, sier Christian Aandalen, daglig leder i Fair Group. Konkursveksten over 21 prosent i oktober Konkursveksten i norsk næringsliv var sterk i tredje kvartal i år, hvor antall konkurser havnet på 690. Den sterke konkursveksten har fortsatt i oktober. I oktober måned gikk 296 selskaper konkurs i Norge, sammenliknet med 244 i oktober i fjor. Inkassotallene bekymrer Antall saker som går til inkasso er som regel en tidlig indikator på økonomiske utfordringer for næringsliv og husholdninger. Fair Collections inkassodata viser sterk vekst for begge grupper. Så langt i år er antallet inkassosaker registrert på norske husholdninger opp nesten 36 prosent. Dette gir grunn til bekymring, spesielt fordi de store rentehevingene akkurat har begynt å slå inn på husholdningens økonomi. Konkursene øker i størrelse I oktober ble konkursene større og mer alvorlige, både målt i omsetning og antall arbeidsplasser. Dette underbygger trenden fra tidligere i år. Virksomhetene som gikk konkurs i oktober omsatte for nesten 2,2 milliarder kroner, mer enn dobbelt så mye sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. 1 003 ansatte ble berørt av månedens konkurser – opp over 44 prosent. Serveringsbransjen sliter I oktober gikk 38 serveringsvirksomheter konkurs, mer enn dobbelt så mange som i oktober i fjor. 212 arbeidsplasser ble berørt. Også agentur- og engrosbransjen hadde en dobling i antallet konkurser, mens bygg- og anleggsbransjen, som fortsatt er den bransjen som er mest utsatt for konkurser, så en nedgang i antallet konkurser. Oslo og Viken stod for omtrent 45 prosent av konkursene i Norge i oktober, spesielt sterk var veksten i hovedstaden med 48 prosent. Alarmerende høst og vinter i møte De store rentehevingene i høst slår inn i lommeboken til norske husholdninger nå i november. Dette er den viktigste kostnadskomponenten for norske husholdninger, og vi venter at renteøkning og energikrise vil føre til en videre sterk vekst i misligholdte regninger. Problemer i husholdningene fører til videre utfordringer i næringslivet. Selv om kredittveksten og forbrukslånsveksten ble redusert noe i tredje kvartal, er det samlet gjeldsnivået svært høyt i norske husholdninger. De viktigste indikatorene peker på fortsatt sterk vekst i inkassosaker og konkurser. Kontakt Fair group for ytterligere kommentarer Aministrerende Direktør Christian Aandalen ca@fair.no +47 92419329 fair.no Kraftig bismak etter sommeren: Rekordvekst i antall inkassosaker – opp 51 prosent i august 8. september 2023 Les saken Konkursutvikling august: Detaljhandelen i knestående – 61 prosent flere konkurser enn på samme tid i fjor 1. september 2023 Les saken Nesten ett av sju norske aksjeselskaper har betalingsanmerkninger 16. august 2023 Les saken Siste nytt
- Forbruksgjelden øker til 153,5 mrd. kroner i Norge – gjennomsnittssaken til inkasso fra forbrukslån opp åtte prosent | Fair Group
Forbruksgjelden øker til 153,5 mrd. kroner i Norge – gjennomsnittssaken til inkasso fra forbrukslån opp åtte prosent 25. april 2023 Nordmenn har 153,5 milliarder kroner i forbruksgjeld ved utgangen av mars i år, opp 3,3 milliarder kroner siden mars i fjor. Antall inkassosaker knyttet til forbruksgjeld har en fallende utvikling, men gjennomsnittsaken er på over 88 000 kroner ved utgangen av fjoråret – nesten åtte prosent opp sammenliknet med første halvdel av 2022. En fersk rapport publisert av Finanstilsynet basert på data fra 18 inkassobyråer og Gjeldsregisteret AS, viser at forbruksgjelden i Norge øker. Det samlede utlånsvolumet var 153,5 milliarder kroner ved utgangen av mars, som er 2,2 prosent høyere enn ett år tidligere. Samtidig viser inkassodataene færre saker, men sakene som først havner til inkasso er mer alvorlig. – Nordmenn har et høyt belåningsnivå og det er ikke unaturlig at enkelte husholdninger møter de krevende tidene med ekstra kreditt. Samtidig ser vi at gjeldsregisteret fungerer med en reduksjon i antall inkassosaker. Det som bekymrer er at sakene som først havner i inkasso blir stadig mer alvorlige og at renter og gebyrer utgjør en større andel av kravene , sier Trine Teigland, bærekraftansvarlig i Fair Group. Trine Teigland, bærekraftsansvarlig i Fair Group 635 700 inkassosaker på forbruksgjeld: Totalt har omtrent 3,2 millioner nordmenn forbruksgjeld i Norge, mens det var 635 700 inkassosaker tilknyttet forbruksgjeld ved utgangen av 2022 (fra 18 inkassoforetak med forbruksgjeld til inndrivelse). Det er en nedgang på 4,8 prosent fra sommeren 2022. Sakene utgjorde 10,5 prosent av samlet antall saker til inndrivelse hos alle inkassoforetak i Norge ved utgangen av 2022. Gjennomsnittlig inkassosak økte med åtte prosent: Ved utgangen av 2022 var den gjennomsnittlige inkassosaken på 88 800 kroner, mot 82 300 kroner ved utgangen av første halvår 2022, en økning på åtte prosent. Andelen misligholdte forbrukslån er likevel fortsatt høy, og var 7,5 prosent for utlån i det norske markedet ved utgangen av 2022, for utvalget samlet. Høyere totalgjeld til inndrivelse. 56,5 mrd til misligholdt forbruksgjeld: Misligholdt hovedstol (opprinnelig gjeld) på inkassosaker tilknyttet forbruksgjeld utgjorde 33,4 milliarder kroner ved utgangen av fjoråret, marginalt ned fra 33,8 mrd. kroner ved utgangen av første halvår 2022. Misligholdt forbruksgjeld (opprinnelig gjeld inkludert renter) til inndrivelse i inkassoforetakene var ved utgangen av 2022 på 56,5 mrd. kroner, mot 55,0 mrd. kroner ved utgangen av første halvår 2022. Høyest gjeld blant de over 60 år: Fordeling av misligholdt forbruksgjeld på aldersgrupper viser at aldersgruppene 40–49 år og 50–59 år står for over halvparten av misligholdt forbruksgjeld. Ved utgangen av 2022 hadde 76 prosent av inkassosakene tilknyttet forbruksgjeld vært til inndrivelse mer enn 18 måneder. Andelen var lavest for aldersgruppen 18-29 år med 55 prosent, mens aldersgruppen over 60 år hadde høyest andel med 82 prosent. Mer enn halvparten renter og gebyrer: Hovedstolen har sunket fra 48,6 prosent til 47,6 prosent. Som betyr at under halvparten av total gjeld er det faktiske beløpet folk skylder, mens over 50 prosent er renter. Vekst blant de eldste: Fair Groups analyser viser at antall inkassosaker i Q1 2023 er opp over 45 prosent for norske husholdninger sammenliknet med tilsvarende kvartal i fjor. Selv om nordmenn blant 30-50 utgjør størst andel av inkassostatistikken, er veksten høyest blant de eldste aldersgruppene. Kraftig bismak etter sommeren: Rekordvekst i antall inkassosaker – opp 51 prosent i august 8. september 2023 Les saken Konkursutvikling august: Detaljhandelen i knestående – 61 prosent flere konkurser enn på samme tid i fjor 1. september 2023 Les saken Nesten ett av sju norske aksjeselskaper har betalingsanmerkninger 16. august 2023 Les saken Siste nytt
- Konkursutvikling mai: Antall konkurser opp nesten 20 prosent i mai – sterkest konkursvekst i Oslo | Fair Group
Konkursutvikling mai: Antall konkurser opp nesten 20 prosent i mai – sterkest konkursvekst i Oslo 1. juni 2023 295 selskaper med en samlet omsetning på 1,61 milliarder kroner gikk konkurs i mai. Det er 19,4 prosent flere enn i samme måned i fjor, viser ferske tall fra Fair Group. I Oslo er antall konkurser opp 66 prosent sammenliknet med samme periode i fjor, da 41 selskaper gikk konkurs. – Konkurstakten i 2023 har etablert seg på et betydelig høyere nivå enn fjoråret og på nivåer som før coronakrisen. Vi er ikke overrasket over konkursomfanget. Våre data gir forventninger om forsterkede utfordringer for et allerede hardt presset norsk næringsliv i tiden som kommer , sier Christian Aandalen, administrerende direktør i Fair Group. Store regionale forskjeller – Oslo rammes av kraftig konkursvekst Konkursstatistikken viser at det er store geografiske forskjeller. I Oslo gikk 68 selskaper konkurs i mai, opp 66 prosent fra 41 selskaper i mai i fjor. Siden nyttår har 311 Oslo-selskaper måtte legge inn årene, noe som gir en konkursvekst på 54 prosent sammenliknet med samme periode i 2022, da 202 selskaper i hovedstaden gikk konkurs. Samtidig er det Viken som troner konkurstoppen med hele 79 selskaper i mai, opp 25 prosent fra fjoråret. Totalt medførte konkursene i mai at over 1824 ansatte mistet jobben. Det er en økning på nesten 160 prosent fra mai 2022, da 709 ansatte ble sendt ut døren grunnet konkurs. Ordrestopp for bygg og anlegg I mai gikk 88 selskaper innen bygg og anlegg konkurs, en oppgang på nesten 10 prosent fra fjoråret. Mye skyldes lav aktivitet i markedet for nye boliger, som i april hadde 35 prosent lavere salg enn april 2022, basert på tall fra Boligprodusentene og Prognosesenteret. I tillegg var igangsetting av nye boliger 41 prosent lavere enn samme periode i fjor. – Konkurstallene viser en næring i knestående. Etterspørselen etter nye boliger er ikke-eksisterende, mye grunnet de betydelig økte rentekostnadene som på kort tid har lammet hele markedet. Ingen tør å sette i gang nye byggeprosjekter med de høye kostnadene og all usikkerheten, dette gjenspeiles i konkurstallene for bygg og anlegg , sier Aandalen. Konkursene i bygg og anlegg førte til at 419 ansatte mistet jobben i mai Kald suppe for serveringsvirksomhetene I mai økte antall konkurser i serveringsbransjen med 30 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Totalt førte konkursene til at 303 serveringsansatte mistet jobben. Kraftig bismak etter sommeren: Rekordvekst i antall inkassosaker – opp 51 prosent i august 8. september 2023 Les saken Konkursutvikling august: Detaljhandelen i knestående – 61 prosent flere konkurser enn på samme tid i fjor 1. september 2023 Les saken Nesten ett av sju norske aksjeselskaper har betalingsanmerkninger 16. august 2023 Les saken Siste nytt
- Forventer en økning i konkurser i takt med at utsatte avgifter skal tilbakebetales | Fair Group
Forventer en økning i konkurser i takt med at utsatte avgifter skal tilbakebetales 9. februar 2022 31. oktober 2021 markerte første forfall for tilbakebetaling av utsatte skatter og avgifter. Innen utgangen av 2022 skal en samlet gjeld på over fire milliarder kroner være tilbakebetalt. Allerede da vi snakket med seksjonsleder Stian Solheim i Skatteetaten i mars 2021 uttrykte han at mange selskaper trolig ville få problemer med å betale for seg når avdragsordningen tro i kraft. På daværende tidspunkt skulle tilbakebetalingen begynne i juli 2021, og pengene skulle betales tilbake i seks avdrag. Utsettelsesordningen skulle riktignok vise seg å bli forlenget ytterligere noen måneder, og avdragsordningen ble utvidet fra seks til tolv månedlige avdrag. 31. oktober i fjor begynte Skatteetaten innkrevingen av en samlet gjeld på om lag 4,6 milliarder kroner fra de totalt 9.707 foretakene som fikk innvilget betalingsutsettelse gjennom koronaperioden. Det er kort tid siden innkrevingen startet, og mye har skjedd den siste måneden, så vi ikke er klare til å gå ut med spesifikke tall. Likevel merker vi allerede nå at det vil være frafall fra tilbakebetalingsordningen. Det er enkelte som ikke greier å betjene gjelda si, og som dermed ramler ut av ordningen, sier Solheim. – Kostbart å falle ut av ordningen Utsettelsesordningen fungerer slik at foretakets samlede gjeld til Skatteetaten pr. oktober 2021 fordeles på tolv månedlige oppdrag. – Jo større gjeld selskapet har opparbeidet seg gjennom utsettelsesperioden, jo større er naturlig nok det månedlige avdraget. Dersom et foretak ikke greier å betjene avdraget innen betalingsfristen faller de ut av ordningen, og vil da motta et krav på hele summen på en gang , forklarer Solheim. I utgangspunktet skulle avdragene betales fra oktober 2021 til og med september i år, men grunnet de nye koronarestriksjonene ble betalingsfristen 31. desember utsatt til 31. mars. Dermed forskyves hele det resterende betalingsløpet med tre måneder, og siste betalingsfrist er pr. nå den 31. desember 2022. – Denne siste utsettelsen vil ikke påvirke de som allerede har falt ut av ordningen. Vi anbefaler likevel at de som fortsatt har betalingsproblemer tar kontakt med Skatteetaten. Vi har fortsatt muligheten til å finne løsninger innenfor våre ordinære bestemmelser om betalingslempning , sier Skatteetatens seksjonsleder. Stian Solheim, seksjonsleder i Skatteetaten – Forventer moderat økning i antall konkurser Tilbakebetalingen kommer på toppen av ordinære forfall for de gitte periodene, og Solheim tror en del selskaper kan få utfordringer med å betjene både utsatte og ordinære krav. – Når tilbakebetalingen kommer ordentlig i gang vil vi trolig se en moderat økning i antall konkurser. Vi antok opprinnelig at vi ville se tegn til denne utviklingen rundt nyttår, men når vi nå må ta høyde for den seneste utsettelsen vil nok konkursøkningen skje først utover våren og inn mot sommeren. Det går en liten stund fra mislighold forekommer til man har kommet så langt som til en konkursprosess , poengterer Solheim. – Har hele tiden antatt at enkelte har utnyttet ordningen Solheim påpeker at terskelen for å innvilge utsettelse har vært lav. Skatteetaten legger til grunn at de aller fleste som har søkt på ordningen har hatt et reelt behov for betalingsutsettelser, men at det likevel er sannsynlig at enkelte har søkt om betalingsutsettelse på falskt grunnlag. – Vi har hele tiden antatt at enkelte har utnyttet ordningen, og ikke har noen intensjoner om å betale inn beløpet de skylder. Det kan tenkes at noen har opparbeidet gjeld i ett selskap med mål om å avvikle, mens de har tatt ut gevinst i et annet , sier Solheim. – Slike forhold vil i så fall forfølges. Kraftig bismak etter sommeren: Rekordvekst i antall inkassosaker – opp 51 prosent i august 8. september 2023 Les saken Konkursutvikling august: Detaljhandelen i knestående – 61 prosent flere konkurser enn på samme tid i fjor 1. september 2023 Les saken Nesten ett av sju norske aksjeselskaper har betalingsanmerkninger 16. august 2023 Les saken Siste nytt