top of page

250 elementer funnet for «»

  • Slutt på videresending av fakturaer fra Digipost til nettbank | Fair Group

    Slutt på videresending av fakturaer fra Digipost til nettbank 22. februar 2023 17. januar kunngjorde Digipost at de vil slutte å videresende fakturaer til nettbanken, som en del av deres nye Open Banking-samarbeid med Neonomics . Dette betyr at kunder må behandle fakturaene de mottar i Digipost på en annen måte for å unngå purringer og inkasso. Endringen ble innført for DNB-kunder allerede 1. februar, og vil påvirke øvrige norske banker fra og med 1. mars. Endringene vil også påvirke kunder med inkassosaker hos Fair Collection som mottar faktura i Digipost. Disse endringene innebærer at Digipost standardiserer fakturabehandling på plattformen, uavhengig av hvilken bank du har. Når du mottar en faktura i Digipost kan du benytte deg av den innebygde betalingstjenesten. Det er en fremtidsrettet og sikker tjeneste, som tilbyr betaling fra de fleste norske banker. Sørg for at du har riktig e-postadresse registrert i Digipost, slik at du mottar varsel om nye fakturaer. Slik fungerer den nye Open Banking-løsningen hos Digipost Når du har mottatt en faktura i Digipost og ikke har en aktiv avtale må du gjøre følgende: Åpne fakturaen og klikk på knappen “Gå videre til betaling” under overskriften “Betal faktura i Digipost” På neste side velger du hvilken bank du ønsker å bruke til betalingen Etter at du har valgt bank må du samtykke til at Neonomics kan hente kontoinformasjon og gjennomføre betalingen på dine vegne Deretter vil du bli bedt om å identifisere deg med elektronisk ID slik at Neonomics kan hente kontoer som er registrert på deg Når listen med bankkontoer kommer opp, velger du den du ønsker å betale fra Du vil så komme tilbake til Digipost der du velger bankkonto og trykker “Betal” Du må bekrefte betalingen ved å logge inn med elektronisk ID Etter vellykket betalingen vil du bli sendt tilbake til Digipost der fakturaen nå er markert som betalt Hvis du har en aktiv avtale: Åpne fakturaen og klikk på knappen “Gå videre til betaling” under overskriften “Betal faktura i Digipost” På neste side ser du en oversikt over dine aktive avtaler, og fra listen velger du hvilken bank du ønsker å bruke til betalingen Du blir så sendt videre til betalingsvinduet i Digipost der du velger hvilken bankkonto du ønsker å betale fra Du må bekrefte betalingen ved å logge inn med elektronisk ID Etter vellykket betaling vil du bli sendt tilbake til Digipost der fakturaen nå er markert som betalt Kenneth Danielsen Konkursvekst i juni 2024: 37 prosent flere selskaper konkurs siste tre årene – nå går flere virksomheter konkurs enn før pandemien 1. juli 2024 Les saken Ingen endring i forsinkelsesrente og-gebyr i juli 26. juni 2024 Les saken Fair Group kjøper faktura- og inkassoselskapet Maik 19. juni 2024 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!

  • Endring i forsinkelsesrente og -gebyr | Fair Group

    Endring i forsinkelsesrente og -gebyr 11. juli 2023 Forsinkelsesrenten og -gebyret justeres på halvårlig basis og har en direkte innvirkning på utestående gjeld. Dette er de nye satsene og hva det betyr for deg. For detaljert informasjon om gebyrer og salærer, klikk her . Endring i forsinkelsesrente I Norge er forsinkelsesrente regulert i forsinkelsesrenteloven . Forsinkelsesrenteloven fastsetter at en forsinkelsesrente skal betales når en pengeforpliktelse ikke blir oppfylt til rett tid. Hovedformålet med forsinkelsesrenten er å kompensere kreditoren for den økonomiske ulempen ved forsinket betaling og beregnes fra den dagen betaling skulle vært gjort og frem til faktisk betalingsdato. Hvis det ikke er avtalt noen spesifikk rente, vil forsinkelsesrenten normalt være høyere enn den ordinære rentesatsen. Finansdepartementet fastsetter størrelsen på forsinkelsesrenten hvert halvår, og størrelsen på denne skal tilsvare styringsrenten som Norges Bank fastsetter, lagt til minst åtte prosentpoeng. Forsinkelsesrenten er fra og med 1. juli 2023 på 11,75 prosent p.a. Endring i forsinkelsesgebyr Et forsinkelsesgebyr, formelt kalt standardkompensasjon for inndrivelseskostnader, er et fastsatt beløp som kan kreves som erstatning for kostnadene ved inndrivelse av ubetalte fordringer eller utestående gjeld. Det er et standardisert beløp som blir brukt når det ikke er avtalt spesifikke inndrivelseskostnader mellom partene i en kontrakt eller gjeldsavtale. På samme måte som forsinkelsesrenten fastsettes også forsinkelsesgebyret hvert halvår. Formålet med forsinkelsesgebyret er å gi en rimelig kompensasjon til kreditoren for de ekstra kostnadene og ulemper som oppstår ved inndrivelse av gjeld. Dette kan inkludere administrative kostnader, juridiske kostnader, gebyrer for oppfølging av betaling, og andre utgifter som påløper i forbindelse med inndrivelsesprosessen. Fra og med 1. juli 2023 økte forsinkelsesgebyret fra 410 kroner til 460 kroner. Hva betyr dette for deg? En økning i forsinkelsesrenten betyr at du må betale en høyere rentesats på den utestående gjelden din. Dette kan føre til økte kostnader over tid, da rentekostnadene akkumuleres i perioden gjelden forblir ubetalt. Med en høyere forsinkelsesrente vil den totale gjeldsbyrden din øke raskere. Jo lenger du ikke betaler gjelden din, desto mer vil rentekostnadene øke, og det kan bli vanskeligere å betale tilbake gjelden. Det er derfor viktig å være oppmerksom på betalingsfrister og unngå forsinkede betalinger for å unngå de negative konsekvensene av økte forsinkelsesrenter. Hvis du opplever økonomiske vanskeligheter, kan det være lurt å ta kontakt med kreditor for å diskutere alternative betalingsordninger eller finne en løsning som passer for begge parter. Kenneth Danielsen Konkursvekst i juni 2024: 37 prosent flere selskaper konkurs siste tre årene – nå går flere virksomheter konkurs enn før pandemien 1. juli 2024 Les saken Ingen endring i forsinkelsesrente og-gebyr i juli 26. juni 2024 Les saken Fair Group kjøper faktura- og inkassoselskapet Maik 19. juni 2024 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!

  • Vipps legger ned "Vipps eFaktura" | Fair Group

    Vipps legger ned "Vipps eFaktura" 2. november 2022 «Vipps eFaktura» legges ned og Vipps avvikler dermed rollen som forhandler og tilbyder av eget grensesnitt for innsending av eFaktura 2.0 som digitale regninger til nettbanken. Vipps har som deltaker i bankenes felles operasjonelle infrastruktur for formidling av digitale regninger (FOI), tilbudt både adgang til eFaktura som forhandler og et dedikert grensesnitt (innsender-API) for innsending av fakturakrav til Mastercard (tidl. Nets) som operatør av eFaktura-løsningen. Vipps videreførte tjenestetilbud mot bedrifter og fakturautstedere under konseptnavnet «Vipps eFaktura», etter at det ble besluttet å avvikle Vipps Regninger og tilknytte seg eFaktura-løsningen i 2018. Selv om Vipps nå velger å avvikle rollen som forhandler og innsender av eFaktura, vil de fortsatt være tilknyttet eFaktura som behandlingsflate for visning og behandling av regninger. Avvikling av grensesnittet påvirker derfor ikke sluttbrukernes mulighet til å betale eFaktura i Vipps-appen, eller løsningen med å skanne og betale papirfaktura. Vipps vil opprettholde leveranse av tjenesten som forhandler og teknisk innsender ut avtaleperioden på 6 måneder, og bistå sine kunder og partnere som behøver dette for videreføring av sine eksisterende tjenester basert på eFaktura. Fair takker Vipps for et godt samarbeid i årene som har gått siden deres tjenester tilknyttet digital regningsbetaling ble etablert. Rune Heimstad Konkursvekst i juni 2024: 37 prosent flere selskaper konkurs siste tre årene – nå går flere virksomheter konkurs enn før pandemien 1. juli 2024 Les saken Ingen endring i forsinkelsesrente og-gebyr i juli 26. juni 2024 Les saken Fair Group kjøper faktura- og inkassoselskapet Maik 19. juni 2024 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!

  • Dennis er inkassorådgiver i Fair Collection | Fair Group

    Dennis er inkassorådgiver i Fair Collection 15. februar 2024 Hils på Dennis, en 28 år gammel sport- og fiskeentusiast fra Porsgrunn. Dennis har en bachelor i serviceledelse/reiselivsledelse og har tidligere blant annet jobbet med kundeservice og fakturaservice i Postnord. I tillegg har han vært innom bransjer som hotell, butikk, samt bygg og anlegg. I Fair jobber Dennis som inkassorådgiver, og jobber blant annet med å følge opp konkurser og passer på at aktive fordringer hos et selskap som har gått konkurs ivaretas i henhold til gjeldende regelverk. I tillegg jobber han med å besvare innkommende inkassohenvendelser, sette opp betalingsavtaler og gjeldsordninger, og ellers påse at debitor behandles på en rettferdig måte. Hvorfor valgte du å jobbe i Fair? - Jeg valgte å jobbe i Fair fordi jeg tidligere har erfart at jeg trives med økonomirelaterte arbeidsoppgaver. I tillegg har jeg en stor interesse for økonomi og finans. Muligheten til å få erfaring med gjeldsrådgivning og lignende kunne jeg ikke la gå fra meg. Vi ønsker Dennis velkommen til oss! Kenneth Danielsen Konkursvekst i juni 2024: 37 prosent flere selskaper konkurs siste tre årene – nå går flere virksomheter konkurs enn før pandemien 1. juli 2024 Les saken Ingen endring i forsinkelsesrente og-gebyr i juli 26. juni 2024 Les saken Fair Group kjøper faktura- og inkassoselskapet Maik 19. juni 2024 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!

  • Inkassoutvikling første halvår 2021 | Fair Group

    Inkassoutvikling første halvår 2021 5. oktober 2021 I første halvår betalte skyldnere over 23 milliarder kroner i inkassogjeld. Dette er ny rekord, og en vekst på over 21 prosent fra siste halvår 2020. Ved utgangen av juni var det 6,3 millioner uløste inkassosaker i Norge. Det er fem prosent flere enn ved utgangen av 2020. Økningen i inkassogjelden var på marginale 0,5 prosent, men om man titter nærmere på tallene ser man at hovedstolen (originalkravet) har gått ned, mens det er gebyrer og renter som driver oppgangen. Norske husholdninger og norsk næringsliv har vært flinke til å gjøre opp for seg gjennom pandemien, og har betalt nesten 64 milliarder kroner i inkassogjeld de siste atten månedene. En av de store inkassoforetakene unnlot ved en feil å innrapportere 271.600 saker under utførelse. Disse sakene representerte i overkant av 1 milliard kroner i fordringsmasse til inndrivelse og 982.000.000 kroner i hovedstol til inndrivelse. Dette er nå tatt med i tallene for første halvår. – Nesten fire av ti kroner til inkasso er gebyrer og salærer til inkassobyråene. Dette er nok et bevis på at vi må gjøre noe med størrelsen på salærene i bransjen , sier daglig leder i Fair Collection, Christian Aandalen. Han legger til: – Under korona har nordmenn vært flinke til å betale på gjelden sin. Det er et stort paradoks at det da er bransjens gebyrer som driver veksten i inkassogjeld. Inkassostatistikk Det var nesten 6,3 millioner uløste inkassosaker i Norge ved utgangen av juni (saker under utførelse). Det tilsvarer en vekst på 5 prosent i antallet uløste saker sammenliknet med utgangen av 2020. Årsaken er først og fremst at eksisterende inkassogjeld ikke blir løst i tilsvarende tempo som tilsiget av nye saker. I første halvår betalte skyldnere over 23 milliarder kroner i inkassogjeld. Dette er ny rekord, og en vekst på over 21 prosent fra siste halvår 2020 En gjennomgang av Fair Collections kundeportefølje viser at enkelte store kunder så langt i 2021 har hatt en oppgang i antallet saker sendt til inkasso på 25-30 prosent Det er overraskende at nordmenns uløste inkassogjeld har fortsatt opp under korona-krisen. Analytikere har pekt på at husholdningene har spart under krisen, samt at gjeldsregisteret har fått ned utlånene av usikret kreditt. Nå viser Finanstilsynets statistikk at vi faktisk på kort tid har fått en oppblomstring av uløste inkassosaker. Veksten i uløst inkassogjeld er en klar oppfordring til politikerne om å vedta en ny inkassolov, som er langt på overtid. Vi forventer at den i større grad inneholder grep for å få ned betalingsproblemer i samfunnet. Vår erfaring er at man gjennom lavere gebyrer og salærer oppnår flere løste saker med mindre belastning for de som skylder penger. ​ Konkursvekst i juni 2024: 37 prosent flere selskaper konkurs siste tre årene – nå går flere virksomheter konkurs enn før pandemien 1. juli 2024 Les saken Ingen endring i forsinkelsesrente og-gebyr i juli 26. juni 2024 Les saken Fair Group kjøper faktura- og inkassoselskapet Maik 19. juni 2024 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!

  • Informasjon angående eFaktura JTTB-sanering | Fair Group

    Informasjon angående eFaktura JTTB-sanering 2. november 2021 Bits informerte i Rundskriv 10-2020 den 13.11.2020 om næringens beslutning om å sanere «Ja-Takk-Til-Bestemte»-funksjonaliteten (JTTB1) fra og med 1.12.2021. I Rundskriv 15-2021 den 13.9.2021 påpekte Bits viktigheten av at det blir gjennomført aktiviteter for å sikre at sluttkundene forstår konsekvensen av å ikke ha samtykket til JTTA2. Totalt antall forbrukerkunder tilknyttet eFaktura er i overkant av 3.9 millioner. Pr 29.10.2021 har i overkant av 3,5 mill. forbrukerkunder inngått JTTA-samtykke. Banker har informert Bits om at det er vanskeligere enn først antatt å forklare og få sluttkundene til å inngå JTTA-samtykke. Med over 370 000 aktive forbrukerkunder uten JTTA-samtykke har Bits besluttet å justere fristene for full sanering av JTTB-funksjonaliteten til 15.5.2022. Oppdatert plan er dermed som følger: Endringer som trer i kraft 1.12.2021: Avtalefangst for JTTB (også benevnt «eFaktura 1.0») skrus av i alle betalingsflater. Kunder uten JTTA-samtykke vil etter 1.12.2021 ikke kunne melde seg på eFaktura fra nye utstedere (JTTB-avtalefangst er ikke lenger mulig). Forhandlere (innsendere) som ikke har tilrettelagt for JTTA-oppslag vil ikke kunne sende eFakturakrav til nye kunder. Endringer som trer i kraft 15.5.2022: Alle eFakturaer basert på JTTB-funksjonalitet sendt til forbrukere som ikke har samtykket til JTTA, vil bli avvist i eFaktura-tjenesten. Etter 15.5.2022 vil dermed aktive JTTB-kunder uten JTTA-samtykke ikke lenger motta eFaktura-betalingskrav. Forhandler (innsendere) vil få avvist innsending av eFaktura-krav til kunder som ikke har inngått og registrert JTTA-samtykke i koblingsenheten. Bits ønsker å understreke nødvendigheten av at alle aktører opprettholder pågående og planlagte aktiviteter for å få resterende kunder med kun JTTB-avtaler over på JTTA. ​ Konkursvekst i juni 2024: 37 prosent flere selskaper konkurs siste tre årene – nå går flere virksomheter konkurs enn før pandemien 1. juli 2024 Les saken Ingen endring i forsinkelsesrente og-gebyr i juli 26. juni 2024 Les saken Fair Group kjøper faktura- og inkassoselskapet Maik 19. juni 2024 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!

  • Digitale innfordringstjenester | Fair Group

    Digitale innfordringstjenester 13. august 2019 Fair Collection leverer heldigitale innfordringsløsninger. Dette var ikke mulig å få til med eksisterende systemer, vi måtte derfor utvikle noe nytt. I samarbeid med en tredjepart som også ser verdien av et heldigitalt system har vi lagt ned mangfoldige timer i utvikling. Vår erfaring og kunnskap har gjort oss trygge på at dette er veien å gå. McKinsey & Company gav ut en rapport i juli som bekrefter raskere og høyere løsningsgrader hos kreditorer som har heldigitalt og helautomatisk innfordring, mot dagens tradisjonelle som baserer seg mye på telefonisk kontakt. Dette stemmer godt overens med våre analyser og tilbakemeldingene vi får fra våre kreditorer og debitorer. Dette synes vi er utrolig spennende, og det gleder oss at vi gjennom vår digitale tilnærming gir bedre vilkår for alle parter. Det finnes selvfølgelig krav og debitorer som ikke egner seg for digital innfordring, og dette har vi tatt på alvor. Vi leverer også derfor en hybrid modell med det beste fra to verdener. Ønsker du å høre mer om dette? Da kan du sende en e-post til salg@fair.no . ​ Konkursvekst i juni 2024: 37 prosent flere selskaper konkurs siste tre årene – nå går flere virksomheter konkurs enn før pandemien 1. juli 2024 Les saken Ingen endring i forsinkelsesrente og-gebyr i juli 26. juni 2024 Les saken Fair Group kjøper faktura- og inkassoselskapet Maik 19. juni 2024 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!

  • eFaktura 1.0 saneres 1. desember 2021 | Fair Group

    eFaktura 1.0 saneres 1. desember 2021 22. september 2021 Fra og med 1. desember vil Bits (Bank- og finansnæringens infrastrukturselskap) rendyrke «Ja-Takk-Til-Alle»-funksjonaliteten i eFaktura (kalt eFaktura 2.0 eller JTTA). Dette betyr at «Ja-Takk-Til-Bestemte»-funksjonaliteten (kalt eFaktura 1.0 eller JTTB) fra dette tidspunkt saneres. Her får du et innblikk i hvordan overgangen til eFaktura 2.0 vil påvirke din virksomhet og dine kunder. Historisk vekst eFaktura har 20 års jubileum i år, og fra en sped begynnelse har den hatt en stor vekst og fornøyde brukere. Fra 2019 til 2020 økte eFaktura-volumet fra 140 millioner til 164 millioner – en økning på 17 prosent. Dette tyder på at papirfakturaens tidsalder snart er forbi, men at det fortsatt er potensiale for digitalisering hos både store og små bedrifter. Søylediagrammet viser historisk vekst for eFaktura og hvordan vi spesielt de senere år har sett en akselererende digitalisering av papirfakturaen. Veksten de senere år er blant annet basert på at Vipps kom med i eFaktura i 2019, men også økt fokus på digitalisering hos alle aktørene i økosystemet. Det har i en periode vært mulig å sende faktura både med eFaktura 1.0 og eFaktura 2.0. Den største forskjellen mellom disse to versjonene er: eFaktura 1.0/JTTB: Med eFaktura 1.0 menes funksjonaliteten der en fakturamottaker aktivt melder seg på per fakturautsteder i en betalingsflate. En slik påmelding genererer en melding tilbake til fakturautsteders system som da merker kunden som eFaktura-mottaker og sender neste faktura som eFaktura. Denne løsningen er også kalt JTTB (Ja-Takk-Til-Begrenset) i Bits’ regelverk for tjenesten. eFaktura 2.0/JTTA: Med eFaktura 2.0 menes funksjonaliteten der en fakturamottaker gjør en generell aksept av eFaktura. Kunden blir da merket i eFaktura-tjenesten som en mottaker som ønsker eFaktura fra alle som kan sende. Fakturamottakeren er da tilgjengelig i et register som utstedere/leverandører kan søke i for å sende eFaktura. Hvis kunden ikke ønsker eFaktura fra enkelte utstedere finnes mulighet for reservasjon i de ulike betalingsflatene. Denne løsningen er også kalt JTTA (Ja-Takk-Til-Alle) i Bits’ regelverk for tjenesten. For fakturautstedere er det mange fordeler med eFaktura 2.0 Send første faktura som eFaktura. Kunder som mottar elektronisk faktura betaler raskere, så dette er med andre ord positivt for din likviditet. Send alltid til korrekt juridisk mottaker Bedre kundeopplevelse ved leverandørbytte da forbruker ikke mottar papirfaktura eFaktura gir bedre sporbarhet og kvalitet på innbetalinger fra forbrukere Generell digitalisering for samfunnet – bra for miljøet! eFaktura 1.0 saneres 1. desember Ca. 95% av alle aktive eFaktura-mottakere har i dag valgt generell aksept av eFaktura (JTTA). Dette betyr at de aller fleste forbrukere ønsker å motta eFaktura fra første faktura. Basert på denne utviklingen har det blitt besluttet av Bits å sanere funksjonalitet for det man kaller eFaktura 1.0 eller JTTB. Hva betyr det for fakturautstederne? Etter 1. desember 2021, vil det ikke være mulig å opprette nye unike avtaler mellom utsteder og forbruker, og fakturadistributøren kommer ikke lenger til å sende ut e-post og sms-forespørsler til privatkunder der mottaker blir oppfordret til å motta eFaktura i sin nettbank. eFaktura-utstedere må etter denne datoen benytte JTTA-samtykker-registeret, og tilpasse sine løsninger til dette. JTTB-registeret vil på et, ennå ikke avklart, tidspunkt bli slettet, og man kan ikke lenger bruke eFaktura-referanse ved sending av faktura til privatkunder. Hva skjer hvis fakturautsteder ikke gjør noe før fristen? Hvis en utsteder (eller dennes leverandør) ikke har gjort nødvendige endringer før fristen vil de etter saneringsdatoen ikke motta påmeldinger til eFaktura (eFaktura 1.0) fra forbrukere. Utsteder vil kunne sende eFaktura til eksisterende kunder, men ikke til nye. Utstedere anbefales å kontakte sin ERP og/eller distribusjonsleverandør (fakturahotell) for å komme i gang med eFaktura 2.0 Definisjoner Fakturahotell/Innsender: Fakturahotell er en rolle i eFaktura-løsningen der selve fakturavisningen er lagret og tilgjengelig når forbruker ønsker å se det komplette fakturadokumentet ved å klikke på en lenke i en betalingsflate. Det er fakturahotellet som mottar komplett fakturafil fra utsteder og sender påkrevde data for betaling (KID, kreditkonto etc.) videre til eFaktura-tjenesten. Alle relevante leverandører av fakturahotell i Norge tilbyr nå løsninger for eFaktura 2.0 men kompleksitet ved overgang til løsningen vil kunne varierer etter fakturautsteders kompleksitet og størrelse. Betalingsflate: Mobil- og nettbank eller annen betalingsapp der det er mulig å motta eFaktura (for eksempel Vipps) Bits: Bits AS er bank- og finansnæringens infrastrukturselskap. Deres fremste oppgave er å sikre og styrke en effektiv betalingsformidling og betalingsinfrastruktur i Norge ( www.bits.no ) ​ Konkursvekst i juni 2024: 37 prosent flere selskaper konkurs siste tre årene – nå går flere virksomheter konkurs enn før pandemien 1. juli 2024 Les saken Ingen endring i forsinkelsesrente og-gebyr i juli 26. juni 2024 Les saken Fair Group kjøper faktura- og inkassoselskapet Maik 19. juni 2024 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!

  • Konkursutvikling april: Flere konkurser så langt i år enn i toppårene før pandemien – økende arbeidsledighet skaper dystre utsikter | Fair Group

    Konkursutvikling april: Flere konkurser så langt i år enn i toppårene før pandemien – økende arbeidsledighet skaper dystre utsikter 8. mai 2023 Denne saken ble også omtalt i Dagens Næringsliv 30. april 2023 . 227 bedrifter gikk konkurs i april i år - opp 20 prosent sammenliknet med april i fjor. Omfanget av konkurser i Norge er så langt i år på 1312 konkurser mot 943 i tilsvarende periode i fjor. Bygg- og anleggsbransjen stod for en fjerdedel av konkursene i april, og det meldes om langt lavere aktivitet de siste månedene. – Konkursnivået så langt i år er høyere enn før pandemien og bekrefter at vi befinner oss i en utfordrende situasjon både for bedrifter og husholdninger. Mange konkurser, sterk inflasjon og økt arbeidsledighet gjør at vi går inn i en krevende periode , sier Christian Aandalen, administrerende direktør i Fair Group. – Nå øker arbeidsledigheten og bedrifter i utvalgte sektorer opplever betydelig lavere etterspørsel. Dette forplanter seg til husholdningenes kjøpekraft og -vilje og skaper en giftig spiral med alvorlige konsekvenser , sier Aandalen Over ti konkurser hver eneste dag siden nyttår Konkursveksten er høy og de første fire månedene av året har vært krevende for norsk næringsliv. Siden nyttår har totalt 1312 bedrifter gått konkurs. Det betyr i gjennomsnitt elleve bedrifter hver eneste dag. Sammenliknet med i fjor hvor det var 943 konkurser i løpet av de fire første månedene, nesten åtte konkurser daglig. Tøffe tak i bygg- og anleggsbransjen Høye materialkostnader og økte renter skaper etterspørselstørke i bygg- og anleggsbransjen, som alene står for en fjerdedel av alle konkurser i april. Ferske tall fra Samfunnsøkonomisk analyse viser at det er 50 prosent færre salg av nyboliger siden februar, sammenliknet med fjoråret. Flere sliter med å gjøre opp for seg Konkursveksten i næringslivet skyldes blant annet lavere etterspørsel, fordi både forbrukere og bedrifter har fått en strammere økonomi. Det har også vært en markant økning i inkassosaker det siste året. Fair Groups analyser viser at antall inkassosaker er opp over 40 prosent for forbrukere i april sammenliknet med samme måned i fjor. For bedrifter er økningen på 50 prosent. Nesten halvparten av konkursene i Oslo og Viken Viken og Oslo står for nesten halvparten av alle konkursene (102) i april. Totalt fører det til at over 475 ansatte i regionen sendes ut på jobbjakt. Kjøligere arbeidsmarked Totalt fører april-konkursene til at 849 personer spredt over hele landet mistet jobben. Samtidig meldte NAV nylig at arbeidsledigheten øker, og at antallet ledige stillinger har falt hver måned så langt i år . Samlet var 85 600 registrerte arbeidssøkere hos NAV ved utgangen av april, som utgjør 2,9 prosent av arbeidsstyrken. NAV-statistikken viser at det er bygg- og anleggsbransjen som har nest høyest arbeidsledighet (3,2 prosent) i hele landet Stengte tappekraner hos utelivslegende Restaurant- og serveringsbransjen har i flere måneder slitt med høye konkurstall, og 26 serveringssteder måtte lukke døren den siste måneden. Det er over 11 prosent av alle konkurser i april. Blant annet måtte utestedet Horgan’s i Oslo begjære seg konkurs etter 32 års drift. ​ Konkursvekst i juni 2024: 37 prosent flere selskaper konkurs siste tre årene – nå går flere virksomheter konkurs enn før pandemien 1. juli 2024 Les saken Ingen endring i forsinkelsesrente og-gebyr i juli 26. juni 2024 Les saken Fair Group kjøper faktura- og inkassoselskapet Maik 19. juni 2024 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!

  • Konkursutvikling uke 24: 30 prosent konkursvekst siste tre ukene | Fair Group

    Konkursutvikling uke 24: 30 prosent konkursvekst siste tre ukene 14. juni 2020 De siste tre ukene har hele 249 selskaper gått konkurs i Norge – en økning på 30 prosent fra i fjor. Denne uken gikk fristen ut for å betale moms for termin 1 og 2, og sommerens store test for næringslivet er i gang. Siste uken i mai og to første i juni har gitt en konkursvekst på 30 prosent sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. Dette markerte starten på en lenge varslet konkursbølge over norsk næringsliv. I uke 24 gikk 64 selskaper konkurs i Norge. Denne uken gikk fristen ut for å betale mva termin 1 og 2. Flere selskaper har også startet utbetalingen av feriepenger. Sommeren vil vise hvor godt tiltakspakkene til myndighetene fungerer. Samtidig har Skatteetaten åpnet for muligheten til å søke om betalingsutsettelser, og vi forventer at flere bedrifter kommer til å benytte seg av denne muligheten. Den underliggende veksten i antall konkurser har lenge vært høy, og da Skatteetaten i uke 22 besluttet å sende konkursbegjæringer, ble dette også tydelig i konkurstallene. Fremover kommer vi til å se en fortsatt kraftig økning i antall konkurser. Flere bemanningsselskaper har den siste tiden gått konkurs. Det er naturlig at innleid arbeidskraft er det første som kuttes når likviditeten i et selskap settes på prøve. Dette rammer svært mange arbeidsplasser. I uke 24 gikk fotballstjerne Jon Arne Riises tidligere selskap, Alle Skal Med as, konkurs. Det er tredje gang selskapet ble slått konkurs, ifølge Dagens Næringsliv. Riise solgte selskapet selv i februar. Antall ansatte rammet av konkurser til nå i år er over 12 000, opp fra 7 000 på samme periode i fjor. Dette er en økning på over 70 prosent. Til nå i år har 15,7 milliarder kroner av verdiskapningen i Norge gått tapt gjennom konkurser, og det er en økning på 77 prosent sammenliknet med 2019. Så langt i år er konkurstallene i Norge nesten 3 prosent lavere sammenliknet med 2019, men vi forventer at man gjennom sommeren vil gå forbi 2019 i antall konkurser. Tall for uke 24 I uke 24 2020 er det registrert 64 konkurser i Norge, ifølge Brønnøysundregistrene. I tilsvarende uke i 2019 var det registrert 58 konkurser. Andelen serveringsvirksomheter som går konkurs er fortsatt høy. I Uke 24 utgjorde de over 20% av konkursene. Denne uken gikk tre bemanningsselskap over ende. Disse konkursene berørte alene 377 arbeidsplasser. Så langt i 2020 er antall konkurser på 1746. Det er en nedgang på nesten tre prosent prosent fra året før. Oslo er hardest rammet i uke 24 med 12 konkurser som berørte 330 ansatte og selskap med 146 millioner i omsetning. Denne uken gikk blant annet Page Invest, Protect Vakthold og Sikkerhet, Bakklandet Restaurant (Folk og Fe Bistro) og Nordic Personell konkurs. ​ Konkursvekst i juni 2024: 37 prosent flere selskaper konkurs siste tre årene – nå går flere virksomheter konkurs enn før pandemien 1. juli 2024 Les saken Ingen endring i forsinkelsesrente og-gebyr i juli 26. juni 2024 Les saken Fair Group kjøper faktura- og inkassoselskapet Maik 19. juni 2024 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!

  • 20 millioner fakturaer - hva har dette fortalt oss? | Fair Group

    20 millioner fakturaer - hva har dette fortalt oss? 8. mars 2022 I 2021 sendte Fair over 20 millioner fakturaer på vegne av våre kunder. Våre kunder har en digitaliseringsgrad på 83%, det vil si at over 16 millioner fakturaer ble sendt ut digitalt. Rune Heimstad, daglig leder i Fair Distribution - Det er interessant å se trenden på betalingsgraden blant betalerne. Papirfaktura er betalingskanalen med dårligst betalingsgrad, og den har forverret seg det siste året med en nedgang på nesten seks prosentpoeng. Blant de digitale kanalene går ePost noe tilbake. Det er i grunn som forventet, da nordmenn stadig får mer epost. Digipost er kanalen med størst fremgang. Det er overraskende, all den tid dette tradisjonelt sett har vært en kanal med tilbakegang. Ellers er det lite endringer på de andre betalingskanalene , sier daglig leder i Fair Distribution, Rune Heimstad. AvtaleGiro troner fortsatt på toppen som kanalen med best betalingsgrad, hvor tilnærmet alle Avtalegirotrekk blir gjennomført ved forfall. Det blir spennende å se hvordan utviklingen i denne kanalen blir gjennom 2022, da blant annet strømfakturaer gjerne blir betalt gjennom denne kanalen. For å sikre transaksjonene på avtalegiro selv om beløpet som skal trekkes overstiger trekkgrensen, har Fair utviklet teknologi som snapper opp trekk som ikke går gjennom. Dette sørger for at våre oppdragsgivere får betalt selv om fakturabeløpet overstiger trekkgrensen. Det er også betryggende å se at EHF faktura til bedrifter har så høy betalingsgrad innen forfall. Det viser at satsningen på en felles bedriftsløsning for forsendelse og mottak av fakturaer har hatt god effekt på likviditeten for bedrifter. Vi håper fortsatt at formatet skal videreutvikles til å også omfatte purringer med gebyr og inkassosaker. Dette vil være med å løfte betalingsgraden på ubetalte fakturaer ytterligere, og hjelpe inkassoselskapene i digitaliseringsarbeidet. En annen viktig faktor når vi skal se på effekten av de forskjellige kanalene, er hvor mange avvik på innbetaling av fakturabeløpet de forskjellige kanalene medfører fortsetterHeimstad. Print troner på toppen som den kanalen hvor flest over- eller underbetaler en faktura, med Digipost og ePost like i hælene. Slike avvik krever ofte ekstra oppfølging og blir en direkte kostnad for bedriften å håndtere – enda en grunn til å velge digitale kanaler Gjennom helt ny teknologi overvåker Fair betalingsgraden på de ulike fakturakanalene i sanntid. Dette for å hjelpe våre kunder å ta de beste beslutningene når det gjelder utsendelseskanal. – Vi ser at valgene man gjør i en oppstartsfase ofte følger selskapene gjennom år, uten at det blir gjort endringer underveis. Fremover vil vi innføre nye betalingsalternativer på våre fakturaer, og vi forventer at det fremover vil være et økende utvalg av betalingsalternativer å velge mellom. Med inntoget av open banking og PSD2 vil vi få betalingsalternativer som er mye mer kostnadseffektive enn kort- og Vippsbetalinger, og som faktisk kan være alternativer til tradisjonell bankbetaling. Da blir det viktig å ha en leverandør med god innsikt og erfaring, og en teknologi hvor man kan endre kanalvalg på minutter. Dette vil gi store utslag på likviditeten og den faktiske kostanden ved faktureringen , avslutter Heimstad. ​ Konkursvekst i juni 2024: 37 prosent flere selskaper konkurs siste tre årene – nå går flere virksomheter konkurs enn før pandemien 1. juli 2024 Les saken Ingen endring i forsinkelsesrente og-gebyr i juli 26. juni 2024 Les saken Fair Group kjøper faktura- og inkassoselskapet Maik 19. juni 2024 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!

  • God kundebehandling | Fair Group

    God kundebehandling 18. oktober 2021 Et av våre suksesskriterier har vært hvordan de som skylder penger opplever dialogen og prosessen med oss. Vår oppgave er å sørge for at våre oppdragsgivere får betalt, men samtidig forvalte deres omdømme. For Fair er det derfor viktig at deres kunder føler seg møtt på en rettferdig, god og konstruktiv måte. Hvor vi søker muligheter, heller enn å gjøre en vanskelig situasjon verre. Vår visjon er «we are fair» og det ligger til grunn for alt vi gjør. Å bli behandlet på en Fair måte Hos oss skiller vi mellom oppdragsgivere og kunder. Oppdragsgiveren er den vi har avtale med, og kunden er den som har havnet til inkasso, og kanskje en vanskelig situasjon. Dette er hva våre oppdragsgivere sier om vår behandling av deres kunder: Saksbehandlere har sagt til meg at de får mye skryt av kundene som snakker med dere. Det er jo hyggelig å høre! – Når det gjelder inkasso stilte Vegamot krav om at det skal brukes en modell som er sosialt rettferdig, og her traff Fair godt, Den treffer kundene våre på en god måte, og lemper ikke unødvendige kostnader over på betalerne, forklarer Administrerende direktør Marius Maske – For det første har vi stor tro på profilen de fremmer. Fair legger seg på et lavere kostnadsnivå ovenfor de som skylder penger enn andre aktører, og ser ut til å fokusere på å få ned antallet inkassosaker fremfor å sende kundene til inkasso så raskt som mulig. Våre kunder er foreldre med barn i barnehagen, og derfor ønsker vi å møte dem på en litt annen måte enn typiske selskaper som selger forbruksvarer. Det er viktig for oss at de får hjelp til å betale, fremfor å opparbeide seg tung gjeld, utdyper leder i NHC Services, Elisabeth Dragseth – Fair er et navn som setter krav til oss som inkassoselskap. Vi skal være et selskap som ikke er urimelige mot de som skylder penger. Vi skal gi kundene de beste muligheter til å betale et inkassokrav. Dette skal vi gjøre uten å forverre situasjonen for de som, av en eller annen grunn, har en inkassosak hos oss. At våre kunder, etter å ha vært i dialog med oss, gir oss en score på 5,47 av 6 mulige tar vi som et tegn på at vi i stor grad har lykkes. Dette er noe vi er veldig stolte av, og jobber bevisst for å opprettholde og forbedre, sier partner og daglig leder i Fair Collection, Christian Aandalen Lavere salærer og avdragsordninger og fleksible betalingsutsettelser Et inkassoselskaps hovedinntekt er salærene. Dette er derfor et beløp som kommer i tillegg til det beløpet kunden opprinnelig skylder, som en ekstra belastning. De aller fleste inkassoselskap belaster maksimalt av hva de har mulighet til – bra for dem, men dyrt for kunden. Dette er noe vi i Fair ønsker å endre, og vi går derfor foran med å kutte i salærer. Vår modell innebærer lavere salærer, samt fleksible betalingsutsettelser og avdragsordninger. Mulighet for selvbetjening Å bli ringt opp av, eller selv ringe en leverandør man har utestående krav hos kan av mange bli sett på som ubehagelig. Noe som derfor kan bidra til en bedre opplevelse for deg som kunde, er muligheten å betjene seg selv. Makan til enkel å ha med å gjøre! Har overført 4.200kr nå, anse det øvrige som en bonus. Hei, takk for en fin tilbakemelding. Dere lever opp til navnet Fair. God sommer. Fair har utviklet en digital og automatisert løsning hvor kunde selv kan sjekke utestående, betale eller på en enkel måte søke om avdragsordninger eller betalingsutsettelser. Det finnes likevel kunder som ikke ønsker å løse saken sin via våre selvbetjeningsløsninger, og de vil vi selvsagt snakke med. Kunden kan velge mellom portal, chat, e-post eller telefon når de ønsker dialog med oss. Vi ansetter kun saksbehandlere med bachelorgrad eller høyere, slik at våre kunder møter god forståelse og kan få god rådgivning i økonomiske spørsmål. Vi unngår i størst mulig grad å bruke faglige uttrykk og paragrafer, fordi det kan være med å skape misforståelser. Vi gjør det så enkelt som mulig, lett og forståelig. Hva betyr dette i praksis for deg som har en inkassosak hos oss? Vi skal gi deg nødvendig informasjon underveis i prosessen Vi skal kommunisere med deg på best mulig måte – digitalt og der du er Vi skal gi deg muligheter til å løse saken til en lavere kostnad enn andre inkassoselskaper Vi behandler alle likt, så lenge du gjør et forsøk på å løse din sak Utrolig god hjelp. Skulle ønske det var like enkelt å ringe til alle kreditorer som det er å ringe til Fair! Vårt mål vil alltid være å forsøke å løse en sak til det beste, både for oppdragsgiver og skyldner. ​ Konkursvekst i juni 2024: 37 prosent flere selskaper konkurs siste tre årene – nå går flere virksomheter konkurs enn før pandemien 1. juli 2024 Les saken Ingen endring i forsinkelsesrente og-gebyr i juli 26. juni 2024 Les saken Fair Group kjøper faktura- og inkassoselskapet Maik 19. juni 2024 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!

Søk på siden

bottom of page