291 elementer funnet for «»
- 2023 delte detaljhandelen i to | Fair Norge
2023 delte detaljhandelen i to 15. januar 2024 Mens salget av dagligvarer, klær og sko gikk relativt godt i 2023, er historien en helt annen for byggevaresektoren, samt kapitalvarer som elektronikk og møbler. – Alt har blitt dyrere, samtidig som at etterspørselen har falt kraftig i en del segmenter. Slik oppsummerer leder for bransjepolitikk i Virke, Jarle Hammerstad, året 2023 på vegne av detaljhandelen. Økte innkjøps- og råvarepriser, høye strømpriser, svak kronekurs og en sjokkøkning i leiepriser høsten 2022 gjorde fjoråret til et krevende år. – Handelen står i en krevende situasjon, og jeg er redd for hva som venter oss dette kvartalet. Hvis forbrukerne holder veldig igjen, noe jeg frykter at de kan gjøre, kan det få store konsekvenser for virksomhetene. For å få ned kostnadene må flere trolig kutte ned på bemanningen , mener han. Byggevare i en klasse for seg selv Hammerstad er likevel klar på at fjoråret ikke ga oss et entydig bilde på den aktuelle statusen i detaljhandelen. – Dagligvarehandelen går relativt godt. Det samme gjør klær og sko. Det har vært litt opp og ned, men disse segmentene har blant annet hatt en bedre høstsesong enn det mange spådde , forteller han. For andre segmenter er situasjonen derimot en helt annen. Hammerstad beskriver en bransje som er delt, med dagligvarer, klær og sko på den ene siden og byggevarer og kapitalvarer på motsatt side av spekteret. I midten finner vi forhandlere som selger husholdningsvarer. – Når det gjelder fall i etterspørsel er byggevare i en klasse for seg selv. Denne sektoren har hatt et særdeles vanskelig år, som følge av nedgangen innen byggebransjen. Men også andre deler av handelen, da særlig kapitalvarer som elektronikk og møbler, har hatt det tøft. Når man ikke bygger eller pusser opp, kjøper man kanskje ikke nye møbler eller elektronikk heller , sier han. Første kvartal blir tøffest Hammerstad tror detaljhandelen går et tøft halvår i møte i 2024, og Virkes prognoser viser at første kvartal blir tøffest. De som hadde en god julehandel har bedre sjanser til å komme seg helskinnet gjennom kvartalet, men for mange vil de neste månedene bli utfordrende. – Forbrukerusikkerheten er det største spøkelset i første kvartal. Forbrukerne er usikre på sin økonomiske situasjon på grunn av den økte renten, strømprisenes utvikling og en prisvekst som fortsatt er litt for høy, og det vil også påvirke detaljhandelen , sier han. Etter sommeren viser Virkes prognoser at trenden vil snu, og at de fleste sektorer trolig vil oppleve en oppsving. – Unntaket er byggevare. Den stoppen vi har i bygg og anlegg nå er så kraftig at bransjen mister folk. Så når vi endelig kan slippe opp og komme igang igjen vil vi kanskje ha mangel på arbeidskraft. Det vil påvirke hele verdikjeden innen bygg, og betyr trolig at byggevarehandelen må forberede seg på tøffe tider i lengre tid. Foto: Hovedorganisasjonen Virke Tre store bekymringer for detaljhandelen Hammerstad mener det særlig er tre viktige faktorer som skaper utfordringer og bekymring blant aktørene i detaljhandelen: 1. Kronekursen Innkjøpere i alle faghandler Norge importerer varer, og en svekket krone betyr dyrere import. Med allerede høye råvarepriser er dette et stort problem for forhandlerne, og det vil derfor være svært viktig for næringen å få kontroll på kronekursen. Importerte varer er det som påvirker prisveksten aller mest for øyeblikket. 2. Strømpriser Høye strømpriser er fremdeles en stor bekymring for mange innen detaljhandelen, da særlig for dagligvarebutikker og strømintensive bedrifter utenfor byene. Eksempelvis har små dagligvarebutikker i distriktene fremdeles svært høye strømkostnader. 3. Leiekostnader Leiepriser er en vesentlig kostnad for de aller fleste salgsbedrifter, og dette er noe veldig mange er bekymret for. Høsten 2022 ble leieprisene regulert opp med nesten åtte prosent, mens det i tidligere år kun har økt med et par prosent. Dette er noe bedriftene har båret med seg gjennom hele 2023, og som også vil være en betydelig faktor i 2024. – Etter innkjøpspriser er leiepriser muligens det som gjør størst innhogg i bunnlinja, og dessverre er det ikke så mye leietakerne kan få gjort med det. Leien er prisgitt i kostnadene fra utleierne. Det er heller ikke kun snakk om selve husleien, men også ting som økte felleskostnader for bedrifter som holder til i kjøpesentre , forklarer Hammerstad. – Vi har brukt en del tid på å få en bedre dialog mellom utleiere og leietakere. Vi har også oppfordret utleierne til å holde igjen på prisøkninger, og i det minste begrunne hvorfor de øker felleskostnadene , tilføyer han. Endrede rammebetingelser Foruten de ovennevnte utfordringene spiller også endringer i arbeidsmiljøloven og bransjens rammebetingelser en viktig rolle for den videre utviklingen, ifølge Hammerstad. – Endringer i rammebetingelsene har gjort det vanskeligere og dyrere å rekruttere og få tak i folk, i en tid der det allerede er vanskelig å få tak i arbeidskraft. Det er mangel på alt, fra sjåfører til kokker og til lagerarbeidere , understreker han. Videre påpeker Hammerstad at formuesskatten gjør at også verdiene norske eiere har investert i bedrifter blir dyrere i en situasjon hvor kapital blir dyrere. – Det spiller også inn her. Formuesskatt på verdier i bedriftene må ned, ekstra arbeidsgiveravgift må fjernes og det må gjøres forenklinger i arbeidsmiljøloven , mener han. Må kutte kostnader Det store spørsmålet, ifølge Hammerstad, er om forhandlerne nå har brukt opp bufferen de bygget opp i 2022. – Når 2023 ble såpass tøft som det ble er det heldig at 2022 var et såpass godt år, med god omsetning og forbrukere som brukte mye penger. Så er spørsmålet om man nå har brukt opp den bufferen. På grunn av konkurransen i markedet har ikke forhandlerne kunnet ta ut alle kostnadsøkninger i prisøkninger. Jeg er usikker på hvor lenge de kan stå imot uten å gjøre mer drastiske kostnadskutt, da særlig på bemanning , utdyper han. – I byggevarehandelen ser vi allerede at det er gjort nedbemanninger, men også disse kapitalvarebransjene, som elektronikk og møbler, har et såpass stort press på seg nå at de simpelthen må kutte kostnader , fastslår Virkes leder for bransjepolitikk. Kenneth Danielsen Optimisme for norsk næringsliv: Kraftig reduksjon i bedriftenes mislighold 15. januar 2025 Les saken Fem prosent færre inkassosaker i fjerde kvartal – mens dyre gjeldsopptak truer 14. januar 2025 Les saken Fair tar nye løft – styrker laget med inkassotopper fra konkurrent 9. januar 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!
- Huge Holand entrer rollen som Chief Product Officer i Fair | Fair Norge
Huge Holand entrer rollen som Chief Product Officer i Fair 19. februar 2024 Fair Group har gjort endringer i ledergruppen, og Huge Holand har fra og med januar gått inn i den nyopprettede rollen som Chief Product Officer. Denne endringen kommer som en del av en større strategisk endring, hvor tidligere Chief Digital Officer Marius Gylseth, sammen med tidligere Chief Operating Officer Marius Wærsten, har fått ansvaret for å ta selskapet inn i nye markeder . Foto: Moment Studio Holand gikk inn i ledergruppen i januar etter ett år i rollen som Director of Implementation & Support. Han har allerede spilt en viktig rolle i flere av selskapets IT-prosjekter, og i sin nye rolle som CPO vil han fokusere på utvikling av flere nye produkter, samtidig som han skal sikre kontinuitet og innovasjon i selskapets eksisterende produktlinje. - Huges bidrag i Fair har så langt vært uvurderlig. Hans evne til å drive innovasjon og implementere effektive strategier er akkurat det vi trenger for å lede vår produktutvikling inn i fremtiden , sier administrerende direktør, Christian Aandalen. Holands opprykk til selskapets CPO markerer starten på et spennende nytt kapittel for Fair. Kenneth Danielsen Optimisme for norsk næringsliv: Kraftig reduksjon i bedriftenes mislighold 15. januar 2025 Les saken Fem prosent færre inkassosaker i fjerde kvartal – mens dyre gjeldsopptak truer 14. januar 2025 Les saken Fair tar nye løft – styrker laget med inkassotopper fra konkurrent 9. januar 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!
- Nå kan forbruker slippe å betale for naboens strømforbruk | Fair Norge
Nå kan forbruker slippe å betale for naboens strømforbruk 1. september 2022 I dagens økonomiske landskap er det blitt stadig viktigere å ha muligheten til å både kontrollere og påvirke sitt eget strømforbruk. For mange i borettslag og sameier har ikke dette vært mulig – så langt. – Energiforbruket fordeles ofte mellom beboere ut fra en fordelingsnøkkel, og det er derfor lite motiverende, og dessuten vanskelig, å påvirke sitt eget strømforbruk. Dessuten bakes energiutgifter ofte inn i husleien eller står oppført i en samlepost på fakturaen, noe som gjør det vanskelig å identifisere hvor det spesifikt er rom for besparelser , sier Camilla Huseby Damas i MAIK, et selskap som har spesialisert seg på tjenester til energibransjen. – Men dette dilemmaet har vi en løsning på , forteller hun. Faktureres for reelt strømforbruk MAIK har lang erfaring med måling av ulike energikilder og tilbyr individuell måling for hver enkelt boenhet, eller lokale. På den måten blir beboerne fakturert for sitt reelle energiforbruk. Samtidig spesifiseres det på én faktura hvor stor del av energiutgiftene som går med til de ulike energikildene. Dermed kan den enkelte beboer se hvor store utgifter de har til for eksempel, strøm, gulvvarme, tappevann, solstrøm og elbillading, fremfor å få flere ulike faktura, eller at alt legges inn i én stor samlepost. – Du får dermed en komplett energiregning , sier Damas. – Jeg tror ingen andre har klart å sette sammen en så kompleks forbruksoversikt til sluttkunde før. Men vi har både teknologien og kompetansen. I MAIK jobber det folk med ekstremt god kompetanse både innen målerverdihåndtering, avregning, fakturering og innfordring , sier hun. Opptatt av bærekraft Smart Energi er ett av selskapene som har valgt å benytte seg av MAIK sine tjenester, blant annet i forbindelse med diverse leveranser til eiendomsprosjektet Mikroflex. Prosjektet omhandler utviklingen av et mikromarked i Fredrikstad, med blant annet 1500 boenheter bygget på det som kan kalles bærekraftige borettslagsprinsipper. – Med løsningene fra MAIK får hver enkelt kunde oversikt over hele sitt reelle energiforbruk. Alt fra strøm, nettleie, gulvarme, varmt vann, fellesprodusert solstrøm, eventuell elbillader og så videre står oppført på én samme faktura , sier Stig Andresen i Smart Energi. Belønner strømsparerne Andresen har samarbeidet tett med MAIK i forbindelse med Microflex-leveransene. Han påpeker at det er flere fordeler med at beboere i borettslag og sameier får hele det reelle energiforbruket sitt på én og samme faktura. – Når beboerne både får se sitt reelle forbruk, og kostnadene spesifiseres for hver enkelt energikilde, bidrar det til at kundene får et mer bevisst forhold til sitt eget forbruk. Da kan kunden selv gjøre aktive valg for å redusere sitt eget forbruk , sier Andresen. Han trekker samtidig frem et viktig poeng. – Det kan være store forskjeller i energiforbruket til den enkelte beboer, men fordelingen av kostnadene fordeles ofte etter arealbrøk, og noen ganger likt mellom beboerne. Det kan bidra til frustrasjon hos den som er kostnadsbevisst , påpeker Andresen. – Men med tjenesten MAIK leverer til Mikroflex blir den enkelte beboer fakturert for sitt reelle forbruk, og man slipper med andre ord å irritere seg over naboen som har aldri slår av lyset , sier Andresen spøkefullt. Han mener at tjenestene fra MAIK også kan komme miljøet til nytte. – Våre samarbeidspartneren er særdeles opptatt av bærekraft, og ser ansvaret vi har med å utnytte energien bedre, slik at vi ikke belaster samfunnet eller strømnettet mer enn det vi må , sier Andresen. – Når hver beboer blir bevisst på hvor store utgifter de har til de ulike energikildene, samtidig som de vet at de faktureres for sitt reelle forbruk, er det lettere å motiveres til å spare. Den enkelte ser at de kan kutte kostnader, og det motiverer til mer bærekraftig adferd , mener han. – Veldig kjærkomment En annen tydelig fordel med leveransene fra MAIK, er at alle energikildene står oppført med en måleenhet kundene kjenner og er vant til å forholde seg til, påpeker Andresen. For mens strøm gjerne rapporteres i kilowattimer (kWt), kan termiske verdikilder ofte formidles i andre måleverdier. Men MAIK omgjør disse målenhetene til kilowattimer, slik at det blir lettere for kunden å tolke, og se sammenhengen mellom, det som står på fakturaen. – Strøm har alltid blitt kommunisert i kilowattimer, og det er en måleenhet kundene kjenner til. På fakturaen fra MAIK er også verdiene fra andre termiske kilder, som for eksempel varmt vann og gulvvarme, omgjort til kilowattimer. Dermed får kundene en større forståelse for hvor mye de har brukt også på disse energikildene , sier han. Tilbakemeldingene fra kundene har så langt vært utelukkende positive, forteller Andresen. – De synes det er veldig kjærkommet at det blir synliggjort hva de ulike energikildene koster, fremfor at husleien bare øker , sier han. Kostnadsbesparende for nettselskap og kraftselskap Da MAIK ble etablert i 2003 var målet å identifisere muligheter for effektivisering av kraftleveransens sluttledd og samt å gå litt mot strømmen. Grunnleggerne av serviceselskapet var overbevist om at et spesialisert kompetansemiljø kunne gjøre jobben rundt måleverdihåndtering, avregning, fakturering og innfordring, bedre enn selve distribusjonsleddet. De hadde rett. – Stadig flere nettselskap og kraftselskap erfarer at det er sikrere, mer effektivt og fremfor alt kostnadsbesparende å sette ut disse oppgavene til en ekstern leverandør , sier Damas i MAIK. Lang erfaring innen MAFI-tjenester I nær to tiår har MAIK betjent et økende antall energiselskaper med innsamling av måleverdier, avregning, fakturering og innfordring. Altså betjeningen av såkalte MAFI-tjenester. Men også tjenester som å sørge for at kundene betaler og oppgjøret kommer på oppdragsgivers konto. – MAIK springer ut fra et stort og rutinert energimiljø i Fredrikstad og på Vinterbro. Selskapet består av et spesialisert kompetansemiljø, med ansatte som har lang fartstid innen energibransjen, og som er eksperter på avregning, fakturering og innfordring , sier Damas. Det gjør MAIK til en leverandør som det er lett å stole på. – Vi har høy kompetanse og lang erfaring. Vi gjør hverdagen for kundene våre lettere. Vi rigger det til slik at mye går automatisk, og tjenestene vi leverer er oversiktlig og lette å forstå , sier Damas. – Gitt oss klare fortrinn Som leverandør av tjenester knyttet til forretningskritiske arbeidsprosesser for nettselskap og kraftselskaper i Norge vet MAIK at kundene har høye forventinger til dem. Dessuten er det svært store krav til nøyaktighet når gjelder håndtering og rapportering av måleverdier, og energiselskapene forventer at verdiene som faktureres sluttkunde er presise. – Vi er godt rustet for å være med i fremtidens energimarked. Spesielt nå, med de erfaringer vi har høstet gjennom Microflex-prosjektet der vi har fakturert med mange ulike energikilder. Det har gitt oss klare fortrinn fremover , sier Damas. Sigvart Andersen Optimisme for norsk næringsliv: Kraftig reduksjon i bedriftenes mislighold 15. januar 2025 Les saken Fem prosent færre inkassosaker i fjerde kvartal – mens dyre gjeldsopptak truer 14. januar 2025 Les saken Fair tar nye løft – styrker laget med inkassotopper fra konkurrent 9. januar 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!
- Fair Distribution er tildelt kontrakt på distribusjonstjenester for Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) de neste tre årene | Fair Norge
Fair Distribution er tildelt kontrakt på distribusjonstjenester for Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) de neste tre årene 19. mars 2021 Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er statens fagorgan for økonomistyring, gode beslutningsgrunnlag for statlige tiltak, organisering og ledelse i staten, samt for anskaffelser i offentlig sektor. De leverer lønns- og regnskapstjenester til rundt 90 prosent av statsforvaltningen, og har også ansvaret for statsregnskapet og statens konsernkontoordning. DFØ startet sin innkjøpsprosess på distribusjonstjenester 02.01.2021, og 04.03.2021 fikk Fair tilsendt tildelingsbrevet. Natt til tirsdag gikk klagefristen ut, og vi kan med glede meddele at Fair Distribution har blitt tildelt kontrakten. Om tildelingen sier DFØ følgende: På tildelingskriteriet kvalitet er valgte leverandør vurdert å ha den beste løsningen basert på beskrivelser i løsningsforslaget. De viser gjennomgående i sitt tilbud til svært utdypende besvarelser som gir DFØ god innsikt i løsningens funksjonalitet. Oppfyllelse av kravene bekreftes også ved demonstrasjon av løsningen. Valgte leverandør leverer en løsning som er fleksibel, og som gir DFØ tilpasningsmuligheter etter våre behov. Løsningen tilgjengeliggjør solid flerfirmafunksjonalitet og gir mulighet for DFØ til å drifte løsningen selv. Valgte leverandør er i tillegg vurdert som beste leverandør på grunn av at de gir dyp tilgang til data, som tilfredsstiller DFØs informasjons- og analysebehov, inkludert et ferdig analyseverktøy i løsningen. Når det gjelder underkriteriet gjennomføring har leverandørenes plan for etableringsfasen og leveransefrist blitt vurdert. Valgte leverandør viser en detaljert og god plan som beskriver ulike faser i prosjektet, med tidsfrister for leveransen av løsningen. DFØs forslag til fremdriftsplan bekreftes, men valgte leverandør skiller seg fra de andre leverandørene ved at de sannsynliggjør en kortere leveransefrist og viser stor fleksibilitet i planen. Etter en totalvurdering av tildelingskriteriene er Fair Distribution vurdert til å være den beste leverandøren «Vi setter stor pris på tilbakemeldingen fra DFØ, og er utrolig fornøyd med at vi vinner denne kontrakten. Fra anbudet kom ut til vi nå signerte har dette vært en av de prioriterte satsningsområdene våre. DFØ er en utrolig spennende oppdragsgiver som kommer til å utfordre oss i de kommende årene. Dette befester vår posisjon som den ledende leverandøren av distribusjonstjenester i Norge» sier Rune Heimstad, CEO i Fair Group. Om avtalen Avtalen strekker seg over to år. Fair Distribution vil i denne perioden distribuere fakturaer for DFØ i følgende formater: Print Avtalegiro eFaktura 1.0 eFaktura 2.0 EHF E-postfaktura SMS faktura Digipost Optimisme for norsk næringsliv: Kraftig reduksjon i bedriftenes mislighold 15. januar 2025 Les saken Fem prosent færre inkassosaker i fjerde kvartal – mens dyre gjeldsopptak truer 14. januar 2025 Les saken Fair tar nye løft – styrker laget med inkassotopper fra konkurrent 9. januar 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!
- Inkasso- og konkurshopp i mai: 19 prosent konkursvekst – sakene blir større og mer alvorlige | Fair Norge
Inkasso- og konkurshopp i mai: 19 prosent konkursvekst – sakene blir større og mer alvorlige 2. juni 2022 Norsk næringsliv preges av sterk vekst i inkasso- og konkurssaker. I mai måned gikk 261 selskaper konkurs i Norge, 19 prosent flere enn i mai i fjor. Både inkassosakene og konkursene blir større og mer alvorlige. 261 selskaper ble slått konkurs i mai i år, sammenliknet med 219 konkurser i tilsvarende måned i fjor. Størrelsen på konkursene er opp 61 prosent, samtidig viser Fair Groups inkassostatistikk også sterk økning i beløpene som sendes til inkasso. - Når både inkassosakene og konkursene blir større, vitner det om økte økonomiske problemer i næringslivet. Vi ser nå at den sterke kostnadsinflasjonen slår inn over norsk næringsliv, sier Christian Aandalen , daglig leder i Fair Group. Nå kommer inkasso- og konkursveksten Til tross for at norsk økonomi har energidrevet medvind om dagen, signaliserer mai måned økte økonomiske problemer i næringslivet. Både oppdatert konkursstatistikk og Fair Groups inkassostatistikk vitner om vekst i økonomiske utfordringer i norsk næringsliv. 261 selskaper gikk konkurs i mai i år, 19 prosent over mai i 2021. Så langt i år har 1204 selskaper gått konkurs i Norge. Inkassotallene varsler fortsatt problemer I første kvartal registrerte Fair Group en inkassovekst på 40 prosent. Veksten fortsetter i mai og kommer på tvers av ulike bransjer. Spesielt utmerker inkasso relatert til strøm seg, med en vekst på over 35 prosent så langt i år ved utgangen av mai. Omfanget av inkassosaker i næringslivet gir en pekepinn på mer alvorlige, økonomiske problemer, og vil over tid gi utslag i konkurstallene. Større og mer alvorlige saker Selskapene som gikk konkurs i mai måned er langt større enn de som gikk konkurs i mai 2021. Samlet omsetning for konkursselskapene i mai var på nesten 1,3 milliarder kroner, 61 prosent høyere enn i mai 2021. Også beløpene som går til inkasso blir stadig høyere, som indikerer mer alvorligere økonomiske problemer. Konkursveksten ledes an av byggenæringen I mai måned gikk 81 selskaper innen bygg- og anleggsbransjen konkurs – litt under en tredjedel av alle konkursene her til lands. Til sammenlikning gikk 67 selskaper i denne bransjen konkurs i mai 2021 og 55 i 2020. Det er ventet ytterligere utfordringer for bygg- og anleggsbransjen i hovedstaden, etter at byrådet nylig varslet om byggestopp i Oslo gjennom revidering av småhusplanen. I mai stod bransjen for omtrent 53 prosent av samlet omsetning blant konkursselskapene. Den globale uroen med økte varekostnader og forstyrrede forsyningskjeder treffer bygg og anlegg spesielt hardt. Ketchup-effekt Mange selskaper i næringslivet peker på utfordringer knyttet til sterk kostnadsinflasjon, og at dette skjer samtidig. Spesielt er det knyttet til økte priser på energi, råvarer og andre innsatsfaktorer, samt forstyrrelse av forsyningskjeder som skaper forsinkelser. I tillegg viser Finans Norges forventningsbarometer at norske husholdninger ikke har hatt så lave økonomiske forventninger på omtrent 30 år, noe påvirker kjøpelysten. Optimisme for norsk næringsliv: Kraftig reduksjon i bedriftenes mislighold 15. januar 2025 Les saken Fem prosent færre inkassosaker i fjerde kvartal – mens dyre gjeldsopptak truer 14. januar 2025 Les saken Fair tar nye løft – styrker laget med inkassotopper fra konkurrent 9. januar 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!
- Misligholdsutvikling august: Rekordmange uløste inkassosaker i Norge: 6.4 millioner saker uløste ved utgangen av april – nesten 100 000 flere hver måned i snitt siden årsskiftet | Fair Norge
Misligholdsutvikling august: Rekordmange uløste inkassosaker i Norge: 6.4 millioner saker uløste ved utgangen av april – nesten 100 000 flere hver måned i snitt siden årsskiftet 1. september 2021 Inkassoproblemene øker i samfunnet, viser nye tall fra Finanstilsynet. Ved utgangen av april var det 6,4 millioner uløste inkassosaker i Norge. Det er 6,5 prosent flere enn ved utgangen av 2020 og fem prosent flere sammenliknet med utgangen av 2019. - Uløste inkassosaker hoper seg opp – bare de fire første månedene i året økte antallet uløste inkassosaker med nesten 100 000 saker hver måned. Det er en tydelig indikasjon på at betalingsproblemene i samfunnet øker og er i strid med analysene om nordmenns privatøkonomi gjennom krisen , sier daglig leder i Fair Collection, Christian Aandalen. Inkasso Det var hele 6,4 millioner uløste inkassosaker i Norge ved utgangen av april (saker under utførelse). Det tilsvarer en vekst på 6,5 prosent i antallet uløste saker sammenliknet med utgangen av 2020. Årsaken er først og fremst at eksisterende inkassogjeld ikke blir løst i tilsvarende tempo som tilsiget av nye saker. Det har aldri før vært like mange uløste inkassosaker i Norge. Siden utgangen av 2016 har antallet uløste inkassosaker økt med over 30 prosent. Dette er en tydelig indikasjon på at betalingsproblemene i samfunnet har økt kraftig de siste årene, men også det siste året gjennom korona-krisen. En gjennomgang av Fair Collections kundeportefølje viser at enkelte store kunder så langt i 2021 har hatt en oppgang i antallet saker sendt til inkasso på 25-30 prosent Det er overraskende at nordmenns uløste inkassogjeld har fortsatt opp under korona-krisen. Analytikere har pekt på at husholdningene har spart under krisen, samt at gjeldsregisteret har fått ned utlånene av usikret kreditt. Nå viser Finanstilsynets statistikk at vi faktisk på kort tid har fått en oppblomstring av uløste inkassosaker. Veksten i uløst inkassogjeld er en klar oppfordring til politikerne om å vedta en ny inkassolov, som er langt på overtid. Vi forventer at den i større grad inneholder grep for å få ned betalingsproblemer i samfunnet. Vår erfaring er at man gjennom lavere gebyrer og salærer oppnår flere løste saker med mindre belastning for de som skylder penger. Antallet uløste saker eldre enn 18 måneder øker også. Gjennom korona-krisen (fra utgangen av 2019) til i utgangen av første tertial i år har antallet gamle saker under utførelse økt med 12 prosent. Dette er det andre eksempelet på at betalingsproblemer har blitt mer alvorlig den siste tiden. Det ble mottatt 3,2 millioner inkassosaker i første tertial, noe som innebærer rundt 9,6 millioner saker årlig. Dette er rett under totaltallene for 2020. Selv om antallet uløste saker er kraftig opp, er den totale fordringsmassen marginalt ned. Fordringsmassen knyttet til eldre saker er opp. Konkurs Det er i august i år registrert 140 konkurser i Norge –en nedgang på hele 24 prosent sammenliknet med august 2020. Sammenliknet med august 2019 er antallet konkurser omtrent halvert, viser statistikk fra Brønnøysundregistrene. Total verdiskapning blant virksomhetene som gikk konkurs var 587 millioner kroner, og Viken var fylket hardest rammet med 35 konkurser. Optimisme for norsk næringsliv: Kraftig reduksjon i bedriftenes mislighold 15. januar 2025 Les saken Fem prosent færre inkassosaker i fjerde kvartal – mens dyre gjeldsopptak truer 14. januar 2025 Les saken Fair tar nye løft – styrker laget med inkassotopper fra konkurrent 9. januar 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!
- Fair Group er sertifisert Miljøfyrtårn | Fair Norge
Fair Group er sertifisert Miljøfyrtårn 5. mai 2020 Fair Group mottok 19.4 2020 bekreftelsen fra Stiftelsen Miljøfyrtårn og Oslo Kommune på at vi nå er sertifisert Miljøfyrtårn. Vi har jobbet med dette over en periode, og er svært fornøyde med at vi har mottatt sertifiseringen. I sertifiseringen står det følgende: Dette innebærer at virksomhetens miljøstandard og rutiner er funnet å være i overenstemmelse med de nevnte kriterier. Virksomheten kan dermed dokumentere at strenge kriterier innen temaene arbeidsmiljø, innkjøp, energi, transport, avfall, utslipp og estetikk er tilfredsstilt. «Miljø er viktig for alle ansatte og eiere i Fair Group. Dette er noe vi brenner for, og det har vært veldig viktig for oss at bedriften vår lager et så lite avtrykk som mulig. Vi jobber hver eneste dag for å redusere utslipp fra driften vår, og for å digitalisere så mye som mulig til det beste for miljøet» , sier Rune Heimstad, CEO i Fair Group. Optimisme for norsk næringsliv: Kraftig reduksjon i bedriftenes mislighold 15. januar 2025 Les saken Fem prosent færre inkassosaker i fjerde kvartal – mens dyre gjeldsopptak truer 14. januar 2025 Les saken Fair tar nye løft – styrker laget med inkassotopper fra konkurrent 9. januar 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!
- Endring i forsinkelsesrente og -gebyr | Fair Norge
Endring i forsinkelsesrente og -gebyr 11. juli 2023 Forsinkelsesrenten og -gebyret justeres på halvårlig basis og har en direkte innvirkning på utestående gjeld. Dette er de nye satsene og hva det betyr for deg. For detaljert informasjon om gebyrer og salærer, klikk her . Endring i forsinkelsesrente I Norge er forsinkelsesrente regulert i forsinkelsesrenteloven . Forsinkelsesrenteloven fastsetter at en forsinkelsesrente skal betales når en pengeforpliktelse ikke blir oppfylt til rett tid. Hovedformålet med forsinkelsesrenten er å kompensere kreditoren for den økonomiske ulempen ved forsinket betaling og beregnes fra den dagen betaling skulle vært gjort og frem til faktisk betalingsdato. Hvis det ikke er avtalt noen spesifikk rente, vil forsinkelsesrenten normalt være høyere enn den ordinære rentesatsen. Finansdepartementet fastsetter størrelsen på forsinkelsesrenten hvert halvår, og størrelsen på denne skal tilsvare styringsrenten som Norges Bank fastsetter, lagt til minst åtte prosentpoeng. Forsinkelsesrenten er fra og med 1. juli 2023 på 11,75 prosent p.a. Endring i forsinkelsesgebyr Et forsinkelsesgebyr, formelt kalt standardkompensasjon for inndrivelseskostnader, er et fastsatt beløp som kan kreves som erstatning for kostnadene ved inndrivelse av ubetalte fordringer eller utestående gjeld. Det er et standardisert beløp som blir brukt når det ikke er avtalt spesifikke inndrivelseskostnader mellom partene i en kontrakt eller gjeldsavtale. På samme måte som forsinkelsesrenten fastsettes også forsinkelsesgebyret hvert halvår. Formålet med forsinkelsesgebyret er å gi en rimelig kompensasjon til kreditoren for de ekstra kostnadene og ulemper som oppstår ved inndrivelse av gjeld. Dette kan inkludere administrative kostnader, juridiske kostnader, gebyrer for oppfølging av betaling, og andre utgifter som påløper i forbindelse med inndrivelsesprosessen. Fra og med 1. juli 2023 økte forsinkelsesgebyret fra 410 kroner til 460 kroner. Hva betyr dette for deg? En økning i forsinkelsesrenten betyr at du må betale en høyere rentesats på den utestående gjelden din. Dette kan føre til økte kostnader over tid, da rentekostnadene akkumuleres i perioden gjelden forblir ubetalt. Med en høyere forsinkelsesrente vil den totale gjeldsbyrden din øke raskere. Jo lenger du ikke betaler gjelden din, desto mer vil rentekostnadene øke, og det kan bli vanskeligere å betale tilbake gjelden. Det er derfor viktig å være oppmerksom på betalingsfrister og unngå forsinkede betalinger for å unngå de negative konsekvensene av økte forsinkelsesrenter. Hvis du opplever økonomiske vanskeligheter, kan det være lurt å ta kontakt med kreditor for å diskutere alternative betalingsordninger eller finne en løsning som passer for begge parter. Kenneth Danielsen Optimisme for norsk næringsliv: Kraftig reduksjon i bedriftenes mislighold 15. januar 2025 Les saken Fem prosent færre inkassosaker i fjerde kvartal – mens dyre gjeldsopptak truer 14. januar 2025 Les saken Fair tar nye løft – styrker laget med inkassotopper fra konkurrent 9. januar 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!
- En felles kamp mot ensomhet og utenforskap | Fair Norge
En felles kamp mot ensomhet og utenforskap 10. oktober 2023 I dag markeres Verdensdagen for psykisk helse. Dette er en viktig dag som gir oss muligheten til å rette fokus mot de utfordringene mange mennesker står overfor når det kommer til mental helse. Årets tema handler om ensomhet og utenforskap, noe som er svært relevant i en tid hvor mange føler seg utenfor på grunn av dyrtid og dårlig økonomi. Ifølge tall fra Helsedirektoratet har en av fem personer i Norge ingen å henvende seg til når de har det vanskelig. I tillegg viser en undersøkelse gjort av Respons Analyse , på vegne av Frelsesarmeen, at hver tredje nordmann opplever indre uro eller nervøsitet på grunn av sin økonomiske situasjon. Den samme undersøkelsen avdekker videre at 28 prosent av befolkningen har slitt med nedstemthet, og at 20 prosent har slitt med søvnproblemer, som en konsekvens av presset økonomi. Dette er en tankevekkende statistikk som krever vår oppmerksomhet. Økonomi og mental helse henger sammen Ensomhet og utenforskap er problemer som berører mennesker i alle aldre og samfunnslag. Digitaliseringen av samfunnet har gitt oss utallige måter å kommunisere på, men det har også ført til et paradoks – aldri før har vi vært så tilgjengelige, samtidig som vi aldri har vært mer ensomme. Mange føler seg isolert, selv om de har hundrevis av "venner" på sosiale medier. For personer som sliter økonomisk, kan ensomhet og utenforskap være enda mer utfordrende. Dårlig økonomi kan føre til stress, angst, søvnproblemer og en generell følelse av hjelpeløshet. Å ikke ha nok penger til å delta på sosiale aktiviteter eller dekke grunnleggende behov som mat, klær og andre faste utgifter blir en konstant kilde til bekymring som kan forverre den mentale helsen betraktelig. Som inkassoselskap forstår vi at vi spiller en viktig rolle i dette. Vårt oppdrag er ikke bare å kreve inn gjeld, men også å hjelpe folk med å finne gode løsninger på økonomiske problemer. Vi forstår at gode økonomiske forhold er avgjørende for god mental helse, og vi tar dette ansvaret på alvor. I Fair tror vi på å være inkluderende og støttende i vårt arbeid. I stedet for å bidra til økt isolasjon og skam rundt gjeldsproblemer, jobber vi aktivt med våre kunder for å finne bærekraftige løsninger. Vi oppfordrer også til tidlig kommunikasjon og åpenhet når det gjelder økonomiske utfordringer, slik at problemene kan løses på en måte som minimerer påvirkningen på den mentale helsen til våre kunder. #lagplass I dag oppfordrer vi alle til å reflektere over hvordan vi kan bidra til å redusere ensomhet og utenforskap i samfunnet vårt. Enten det er gjennom små handlinger som å være en støttende venn eller kollega, eller gjennom større innsatser som å støtte organisasjoner som jobber for mental helse, kan vi alle spille en rolle. Vi må huske at vi alle trenger å høre til. Å føle seg inkludert og støttet er avgjørende for vår mentale helse og velvære. La oss sammen jobbe for å skape et samfunn der ingen føler seg alene, og der økonomiske problemer ikke er en byrde som må håndteres i ensomhet, men heller en utfordring som vi kan håndtere sammen. Trenger du noen å snakke med? Hvis det står om liv og helse, ring 113. Mental Helse Hjelpetelefonen: 116 123 Arbeidslivstelefonen: 225 66 700 Kirkens SOS: 22 40 00 40 Kenneth Danielsen Optimisme for norsk næringsliv: Kraftig reduksjon i bedriftenes mislighold 15. januar 2025 Les saken Fem prosent færre inkassosaker i fjerde kvartal – mens dyre gjeldsopptak truer 14. januar 2025 Les saken Fair tar nye løft – styrker laget med inkassotopper fra konkurrent 9. januar 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!
- Konkursutvikling uke 41: Hver femte konkurs forduftet etter sommeren | Fair Norge
Konkursutvikling uke 41: Hver femte konkurs forduftet etter sommeren 11. oktober 2020 Fra 1. august til i dag har 622 selskaper gått konkurs i Norge. Det er nesten 20 prosent færre enn tilsvarende periode i fjor. Fallet i antall konkurser fortsetter å overraske. Siden uke 32, første uken i august, har 622 selskaper endt opp i skifteretten i Norge. Tilsvarende periode i fjor gikk 766 selskaper konkurs. Det vil si at det overraskende fallet i antallet konkurser fortsetter – siden sommeren er nesten hvert femte konkurs forduftet sammenliknet med fjoråret. Fra starten av august har omsetningen i selskapene som har blitt slått konkurs også falt – 13 prosent lavere omsetning sammenliknet med 2019. Omsetningen til de konkursrammede selskapene i uke 41 var 36 prosent lavere enn i samme uke i 2019. Antall ansatte berørt er 61 prosent færre enn i samme uke i 2019. Blant konkursene i uke 41 var selskapet Interspons, tidligere sykkelproff Birger Hunderholts sykkelselskap. I tillegg gikk Oslo Vaktservice med 65 ansatte konkurs denne uken. Konkursrapportene viser at konkursene treffer næringslivet svært ulikt og problemene treffer i størst grad koronautsatte bransjer som bemanning, detaljhandel og servering. Serveringsbransjen opplever naturlig nok sterk vekst i antall konkurser og med stigende smittetall er det varslet flere innstramninger som kan ramme denne næringen, blant annet i Oslo. Med signalene fra spesielt de korona-utsatte bransjene, overrasker de lave konkurstallene. Det er mange ukjente faktorer som påvirker analysene, spesielt redningspakkene fra regjeringen og hvordan disse tas i bruk i næringslivet. Det store spørsmålet er om vi nå kun ser en utsettelse av problemene. Kontantstøtteordningen ble avviklet ved inngangen til september, og det blir interessant å se hvordan det vil påvirke konkursene i norsk næringsliv. På den positive siden har regjeringen forlenget lønnsstøtten ut året, noe som kan hjelpe bedrifter med presset likviditet å komme tilbake. Til nå i år har nesten 22 milliarder kroner av verdiskapningen i Norge gått tapt, og 17 300 ansatte er rammet gjennom konkurser. Sammenliknet med 10 300 arbeidsplasser og 14,1 mrd i omsetning i 2019. Tall for uke 41 I uke 41 2020 er det registrert 74 konkurser i Norge, ifølge Brønnøysundregistrene. I tilsvarende uke i 2019 var det registrert 88 konkurser. Så langt i 2020 er antall konkurser på 2781 (se tabell under). Det er en nedgang på nesten tolv prosent fra samme periode i fjor. Omsetningen i konkursene i uke 41 var 36 prosent lavere enn i samme uke i 2019. Antall ansatte berørt er 61 prosent færre enn i samme uke i 2019. Optimisme for norsk næringsliv: Kraftig reduksjon i bedriftenes mislighold 15. januar 2025 Les saken Fem prosent færre inkassosaker i fjerde kvartal – mens dyre gjeldsopptak truer 14. januar 2025 Les saken Fair tar nye løft – styrker laget med inkassotopper fra konkurrent 9. januar 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!
- Gevinster ved overgang til elektronisk faktura | Fair Norge
Gevinster ved overgang til elektronisk faktura 14. januar 2021 Det er store besparelser å hente for bedrifter ved å motta fakturaene via EHF/Peppol Aksesspunkt. En papirfaktura tar i snitt 18 minutter å behandle, til en kost for bedriften rundt 80 kroner per faktura, mens en EHF-faktura i snitt tar 2 minutter å behandle, til en kost rundt 10 kroner per faktura. De flinkeste bedriftene bruker EHF-faktura og utnytter mulighetene i sine ERP-systemer for å automatisere betalingsprosessene. Dette gjør de i stand til å levere bedre kvalitet til en lavere kostnad. Bedriftene får også bedre kvalitet på regnskapet, bedrer styringen av økonomien og begrenser antall feilføringer. For fakturautstedere koster en papirfaktura i snitt 25 kroner å sende, dette inkluderer print, porto og administrative kostnader knyttet til forsendelsen. For fakturautstedere med større volum er utsendelsesprosessen effektivisert gjennom automatisering og volumrabatter ved bruk av distributører til en kost rundt 5 per print faktura. Å sende en EHF-faktura via Peppol Aksesspunkt koster mellom 10 øre og 1 krone. Dette gir store besparelser også for fakturautstederne. I tillegg til bedriftsøkonomiske innsparinger innebærer en overgang til EHF også samfunnsøkonomiske gevinster. Norges Bank har estimert en besparelse for samfunnet på 25 mrd. kroner i året ifølge PWC. Tidsgevinst ved redusert behov for purring En rapport utarbeidet av Oslo Economics for Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet viser at 90 prosent av at alle elektroniske fakturaer betales i tide, sammenlignet med 72 prosent av PDF-fakturaer og 66 prosent av papirfakturaer. I følge PWC sin rapport «Effektiv håndtering av inngående faktura» bruker de beste i snitt 1,15 minutter på å følge opp fakturaer som ikke er godkjent. De kontrollerer manuelt fakturaer hvor forsystem foreslår purring etter faste regler, i tillegg til noe bruk av matching og godkjenning mot innkjøpsordre. De minst effektive bruker i hovedsak manuell oppfølging, og bruker i snitt 4,52 minutter per faktura. Virksomheten som bruker kortest tid på denne prosessen i deres undersøkelse bruker i snitt 0,8 minutter per faktura. Hvordan komme i gang med EHF faktura Gjennomgå selskapets aktiviteter knyttet til sending og mottak av faktura Avklare om ERP/økonomisystemet kan sende og motta EHF-faktura via Peppol Aksesspunkt Inngå avtale med riktig fakturadistributør som tilbyr Aksesspunkt Kreve EHF som fakturaformat ved inngåelse av nye kunde- og leverandøravtaler Systematisk konvertere gjeldene kunde- og leverandøravtaler til å bruke EHF-faktura Optimisme for norsk næringsliv: Kraftig reduksjon i bedriftenes mislighold 15. januar 2025 Les saken Fem prosent færre inkassosaker i fjerde kvartal – mens dyre gjeldsopptak truer 14. januar 2025 Les saken Fair tar nye løft – styrker laget med inkassotopper fra konkurrent 9. januar 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!
- Årets julegave fra Fair | Fair Norge
Årets julegave fra Fair 18. desember 2023 I Fair er vi opptatt av å gi tilbake til samfunnet, og tradisjon tro ønsker vi også i år å gi en økonomisk julegave til en veldedig organisasjon. Hvert år gir vi tusen kroner per ansatt hos oss. Vi ønsker å gi årets julegave til en organisasjon som har rørt våre hjerter med deres arbeid mot barnekreft og deres innsats for å sikre at kreftsyke barn får oppleve en fin jul. Årets julegave går til GoldenChild . I Norge får 200 barn kreft hvert år, og dette er den vanligste årsaken til død blant barn mellom ett og femten år. Behandlinger som kirurgi, cellegift og stråling fører til at over hundre overlevende barn må håndtere senskader livet ut. Mens vi ser fremskritt innen kreftbehandling for voksne, er framgangen for barnekreft små, hovedsakelig på grunn av mangel på forskning. Kreftsyke barn opplever ofte isolasjon og ensomhet fordi de mister kontakten med nettverket sitt eller ikke kan delta på aktiviteter som friske barn gjør. Mindre ensomhet, færre senskader blant overlevende og flere som overlever sykdommen er noe vi kan gjøre noe med! Video: GoldenChild / Creative Heads GoldenChild ble grunnlagt av Ronny Hermansen i 2018 etter at et barn i familien ble rammet av og senere døde av kreft. Stiftelsen jobber for å øke bevisstheten rundt barnekreft, og samle inn midler til forskning og velferdstiltak for kreftsyke barn. Ved å dele historier ønsker GoldenChild å rette opp misforståelser om sykdommen, oppmuntre til bruk av Gullsløyfen som det internasjonale symbolet for kampen mot barnekreft, og ikke minst, bidra økonomisk slik at flere barn kan overleve eller ha bedre livskvalitet etter sykdommen. Vi håper vår gave vil være til hjelp, og ønsker alle involverte og kreftsyke barn en god jul og et godt nytt år! Ønsker du også å støtte GoldenChild? Det kan du gjøre gjennom deres offisielle Spleis her . Kenneth Danielsen Optimisme for norsk næringsliv: Kraftig reduksjon i bedriftenes mislighold 15. januar 2025 Les saken Fem prosent færre inkassosaker i fjerde kvartal – mens dyre gjeldsopptak truer 14. januar 2025 Les saken Fair tar nye løft – styrker laget med inkassotopper fra konkurrent 9. januar 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024!